Waarom hield Aanpak Ring Zuid de Provinciale Staten een beetje voor het lapje in Groningen?

De bouw van de nieuwe Zuidelijke Ringweg in Groningen bereikt deze week een nieuwe mijlpaal, met een bijzonder tintje.

De bouw van de ringwegtunnel in volle gang, bij de woonwijken Oosterpoort en De Linie. Rechts: het eerste bouwvak waar vrijwel alle water uit weggepompt is.

De bouw van de ringwegtunnel in volle gang, bij de woonwijken Oosterpoort en De Linie. Rechts: het eerste bouwvak waar vrijwel alle water uit weggepompt is. Foto: DvhN/ Matthijs Sorgdrager

De mijlpaal betreft het diepste deel van de tunnel (verdiepte ligging) aan de oostkant van het spoor. Daar komt in het eerste bouwdeel de bodem in zicht, nu het onderwaterbeton is uitgehard en aannemer Combinatie Herepoort het water veilig kan wegpompen.

Stempels

Daarbij wordt duidelijk dat voor dit deel van de bouwput geen steunconstructie met zware stalen buizen (‘stempels’) is gebruikt, zoals de lange rij bovenaan de bouwput bij DUO.

Dat is opmerkelijk, omdat Jeroen Reessink van projectorganisatie Aanpak Ring Zuid in maart bij hoog en bij laag beweerde dat dezelfde constructie bij de natte ontgraving werd gebruikt.

Hij deed dat in het provinciehuis tijdens een informatiebijeenkomst voor statenleden. Die stond onder leiding van commissaris van de koning René Paas. Reessink woonde de bijeenkomst bij als technisch specialist en rechterhand van algemeen directeur Joost van de Beek van Aanpak Ring Zuid.

Bezorgd

Onder anderen statenlid Kees Frenay (SP) vroeg of er geen stempels nodig waren op deze plek, of waarom niet. Bij een aantal ondergrondse parkeergarages in Groningen (onder andere Damsterdiep en Forum) is die methode wel gebruikt bij natte ontgravingen.

Ringwegvolger Piet Muijzert had statenleden gewaarschuwd dat er alleen stempels in de extra diepe pompkelder zaten. Bij het droge deel van de ontgraving (aan de andere kant van het spoor bij DUO) zitten de buizen overal.

Reessink stelde de bezorgde politici gerust: er werden ook steunbuizen bij de natte ontgraving gebruikt, al waren ze niet te zien. ,,Ze zitten al onder water. We hebben vastgesteld dat ze zijn aangebracht. Daarna is het waterpeil omhooggebracht om verder te graven.’’

Pompkelder

Daarmee gaf Aanpak Ring Zuid de statenleden achteraf wel een correct maar geen volledig antwoord. Het was misschien handiger en in elk geval duidelijker geweest om meteen uit te leggen dat ze alleen in de korte pompkelder zijn gebruikt.

Statenlid Johan ten Hoove (50Plus) had dat ook graag gezien. ,,Ik snap niet waarom het zo is gezegd. Je kunt toch gewoon vertellen waarom stempels niet overal nodig zijn? Daar zijn vragenuurtjes toch voor? In zo’n antwoord zit toch een ondertoon in van: waar bemoei je je mee, wij weten wel wat goed voor jullie is.’’

Mysterie

Paas (,,Tot het water weg is moeten we denk ik maar gewoon geloven dat de stempels zijn blijven zitten’’) maakte er een grapje over: het mysterie van de verdwenen stempels.

Ten Hoove vroeg nog even of het echt 100 procent zeker was dat ze er zaten. Hij kreeg opnieuw een bevestiging van Reessink. ,,De stempels zitten nog in de bouwkuip. Het water is niet dusdanig helder dat we er doorheen kunnen kijken maar ik zou geen duik nemen in de bouwkuip want dan denk ik dat je dan ergens op stuit. We kunnen ook de duikers vragen om daar op de tast even te voelen van hoe en wat.’’

Serieus

Statenleden mogen verwachten dat hun vragen altijd serieus worden genomen. Nu er in het verreweg grootste deel van de natte ontgraving geen stempels blijken te zitten, is duidelijk dat ze hun vragen terecht opwierpen.

De informatiebijeenkomst werd gehouden nadat er veel mis ging met de bouw en een hoop erkende klachten van omwonenden het nieuws beheersten.

De ringweg zou dit jaar klaar zijn, maar de bouw - met alle overlast voor omwonenden en verkeer van dien - duurt nog zeker drie jaar voort en kost de provincie bijna 100 miljoen euro meer dan voorzien. Een onafhankelijke onderzoekscommissie gaat de aanpak onderzoeken.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
De nieuwe zuidelijke ringweg
menu