Wagenborg krijgt reserveringssysteem voor boot naar Schiermonnikoog maar niet aan de praat: 'WPD levert een wanprestatie'

Veerboot de Rottum, op de achtergrond Schiermonnikoog. Foto: Jan Zeeman

Het is Wagenborg Passagiersdiensten ondanks een toezegging nog niet gelukt het online reserveringssysteem goed te laten werken.

‘s Ochtends liep het systeem vast. Digitaal een bootkaartje bestellen naar Schiermonnikoog is verplicht, maar bleek onmogelijk. Wagenborg wil aan de hand van de online reserveringen inzicht vooraf in de drukte op de boot en in de havens.

Op die manier kan worden bepaald hoeveel mensen veilig van en naar het eiland kunnen worden vervoerd. De Veiligheidsregio Groningen vindt het vooral een probleem van Wagenborgen Passagiersdiensten. Ze gaat er vanuit dat het bedrijf er zelf alle belang bij heeft de problemen zo snel mogelijk op te lossen.

Remko de Bruijne wordt steeds bozer

Eerder deze week mochten reizigers vanwege het euvel gratis mee. Gisteren ging toch de kassa open, aldus wethouder Erik Gerbrands van Schiermonnikoog. ,,Het systeem heeft even gewerkt. Volgens WPD kwamen er duizenden aanvragen. Althans dat is ons verteld. Toen is de zaak geklapt. Ook klantenservice ging plat.’’

Gerbrands zegt dat Wagenborg niet uitblinkt in uitgebreide communicatie. ,,Eén ding is duidelijk. Het bedrijf heeft de plicht om mensen naar de overkant te brengen. Ook als er ‘s avonds nog 300 mensen op Lauwersoog staan. Dan vaart er een extra boot.’’

Eigenaar Remko de Bruijne van Hotel Graaf Bernstorff wordt steeds bozer. ,,WPD levert een wanprestatie. Als gasten hun verblijf bij mij annuleren omdat het reserveringssysteem niet werkt, verhaal ik mijn gederfde inkomsten op de rederij.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
menu