Nu al Pakjesavond bij Kledingbank Maxima in Winschoten; de jassen en truien 'vliegen' weg

Vrijwilliger Ina Kuperus (rechts) helpt een van de kinderen aan een nieuwe jas Foto: Huisman Media

In de winkel van de Kledingbank Maxima in Winschoten is het op deze woensdagavond ongekend druk. Moeders en een enkele vader bezetten er met hun kinderen bijna elke vierkante meter en tonen hun blijdschap over deze vervroegde en extra Pakjesavond.Want dat is het: in dozen liggen namelijk cadeautjes, verborgen onder Sinterklaaspapier. En aan rekken hangen gloednieuwe truien en winterjassen.Dankzij een subsidie ,,We hebben dit alles nieuw kunnen kopen dankzij een subsidie van Stilo, een organisatie van de gemeente Oldambt’’, vertelt Martin Menger, voorzitter van de Kledingbank. ,,We hebben vervolgens op allerlei manieren bekend gemaakt aan onze cliënten dat ze, als ze kinderen hebben, hier vanavond, een trui of jas en een cadeautje op kunnen halen. En moet je kijken, wat een drukte. Zeker 140 ouders en kinderen zijn hier vanavond.’’25 euro voor SinterklaasEen van hen is Herman, inwoner van Oldambt. Hij is al jaren afgekeurd, moet het doen met een kleine uitkering en is een vaste cliënt van de Kledingbank, organisatie die gratis kleding aan Oldambtsters met een kleine beurs weggeeft. Herman is hier vanavond met zijn vrouw en dochter, en hij is blij. ,,Aan Sinterklaas kunnen we zo’n 25 euro besteden, dat gaat op aan een cadeautje voor onze dochter en zoon die hier niet is. Maar vanavond krijgen we hier voor beiden een jas. Ik ben enorm blij met die cadeaus en met deze extra Pakjesavond.’’De andere klanten zijn dat zichtbaar ook. Een kind glundert terwijl ze haar nieuwe, kleurige jas aantrekt, haar moeder glundert net zo hard. Tina Poort ziet het alles met een glimlach aan. Zij is een van de vrijwilligers die wekelijk helpt in de winkel en vanavond achter een van de toonbanken staat. ,,Al onze klanten hebben een pasje en ik noteer wie hier allen zijn geweest. Ja, het is erg druk op onze eerste koopavond want zoiets hadden we nooit eerder. Het is mooi om te zien hoe dankbaar de klanten zijn.’’