Werkgroep Tjuchem benut uitstel N33 als denkpauze voor verdubbeling tot Eemshaven

Grijp het uitstel van de verdubbeling van de N33 tussen Zuidbroek en Appingedam aan om meteen de hele autoweg tot aan de Eemshaven op orde te brengen. Inclusief een aquaduct in het Eemskanaal.

Voorzitter Siert van der Laan overhandigt de visie van zijn Werkgroep Tjuchem aan gedeputeerde Fleur Gräper, wethouder Jaap Borg (Midden-Groningen) en Groningen Seaports-directeur Cas König (vrnl).

Voorzitter Siert van der Laan overhandigt de visie van zijn Werkgroep Tjuchem aan gedeputeerde Fleur Gräper, wethouder Jaap Borg (Midden-Groningen) en Groningen Seaports-directeur Cas König (vrnl). Foto: DvhN

Dat is samengevat de voorzet die de Werkgroep N33 Tjuchem doet richting de regionale en nationale politiek in een rapport over de toekomst van de N33. De eerste exemplaren waren woensdag voor de Groningse verkeersgedeputeerde Fleur Gräper, wethouder Jaap Borg van Midden-Groningen en Groningen Seaports-directeur Cas König.

Tekort bij ringweg Stad levert vertraging N33 op

Het was even een stevige teleurstelling toen in januari ineens het sein weer van groen op rood ging voor de aanpak van de N33-Midden. Om de tekorten voor de aanpak van de zuidelijk ringweg in de stad te vullen, werd er een greep van 78 miljoen gedaan uit de pot die eigenlijk klaar stond voor onder meer de N33.

Hadden ze dáárvoor jarenlang meegedacht en -gepraat over die autoweg? Opnieuw in de wachtkamer, net nu de uitvoering in zicht kwam voor het mede door hen bedachte tracévariant voor de N33-Midden. De vijfkoppige werkgroep besloot niet bij de pakken neer te zitten, maar een plan te ontwikkelen om het project een nieuwe slinger te geven.

Uitstel geeft ook extra bedenktijd voor aanpak hele N33

,,Je kunt dat uitstel als tijdverlies beschouwen maar je kunt het ook omdraaien: het geeft ook extra tijd om te bedenken hoe je die héle N33 verder kunt brengen’’, zegt werkgroep-voorzitter Siert van der Laan. Nu de regio toch opnieuw met Den Haag in de slag moet over extra middelen, waarom dan niet de polsstok nog een stukje verder in de toekomst zetten? En kijken of je direct de hele weg kunt verdubbelen tot aan de Eemshaven.

Dat de Werkgroep N33 Tjuchem overtuigende plannen kan bedenken, heeft ze wel bewezen met het tracé dat nu is uitverkozen voor de N33-Midden. ,,De eerste keer ooit dat een bewonersvariant de voorkeur krijgt voor een groot infrastructuurproject’’, benadrukte gedeputeerde Gräper woensdag bij de presentatie van de nieuwe visie.

‘Een doel zonder plan blijft slechts een wens’

In dat rapport heeft de werkgroep zich ook direct maar gebogen over het laatste deel van de autoweg tussen Assen en de Eemshaven: het stuk vanaf Appingedam, met de verouderde en storingsgevoelige Eelwerderbrug over het Eemskanaal als belangrijkste flessenhals. Met een aquaduct op dat knelpunt en ongelijkvoerse kruisingen bij onder meer Holwierde, Losdorp en Spijk rol je die N33 zo vierbaans door tot aan de Eemshaven.

‘Een doel zonder plan blijft slechts een wens’, luidt niet voor niks de ondertitel van het rapport. Het kost even wat, maar Gräper en Groningen Seaports-directeur König hebben er vertrouwen in dat Den Haag van de noodzaak valt te overtuigen. ,,De Eemshaven is de enige haven van nationaal belang die niet vierbaans bereikbaar is’’, zegt de gedeputeerde.

‘Booming Eemshaven verdient volwassen ontsluiting’

Nu de ‘booming’ Eemshaven voor een forse uitbreiding staat, kan het rijk er niet meer omheen, vindt ook König. Hij wijst op de toenemende belangstelling van het bedrijfsleven. ,,Vorig jaar groeide het aantal bedrijven dat geïnteresseerd is in vestiging van twintig naar vijftig. Middenin de coronacrisis.’’

Al eerder becijferde Groningen Seaports dat er bijna 3 miljard aan investeringen in de Eemshaven en Delfzijl boven de markt hangt. Het lijdt geen twijfel dat beide zeehavens nog fors gaan doorgroeien, aldus König. ,,Daar hoort een volwassen ontsluiting bij, dus met een dubbele N33 én een aquaduct.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
menu