Werkloze vliegeniers | Het beeld van Groningen

In 1972 is er nauwelijks werk voor afgestudeerde vliegeniers van de Rijksluchtvaartschool in Eelde. Foto: Persfotobureau D. van der Veen/Collectie Groninger Archieven
Het pilotenvak spreekt al decennia tot de verbeelding. De hele wereld overvliegen en er nog voor betaald worden ook! Maar die pet past niet iedereen: een medische keuring moet uitwijzen of de piloot in spe gezond is en niet al te slechte ogen heeft. Als die horde is genomen, begint het leren bij de Rijksluchtvaartschool op vliegveld Eelde.
In 1972 hangt er voor toekomstige piloten iets onzekers in de lucht. De KLM kan afgestudeerde vliegeniers niet aan het werk zetten, omdat er geen werkgelegenheid is. Dat is het resultaat van een vermindering van het aantal toestellen en een langzamere afvloeiing van oude rotten. De heer Harmse van KLM-perszaken panikeert niet: ,,Bij geen enkele opleiding kan worden gegarandeerd dat afgestudeerde jongelui direct een functie krijgen.’’
Hij zegt er niet bij dat Rijksluchtvaartschoolpupillen ook niet zomaar werk mogen zoeken in het buitenland. Vanwege de subsidies op de opleiding moeten ze 10 jaar voor een Nederlandse maatschappij vliegen. Alleen als ook chartermaatschappijen geen werk hebben, mogen ze elders zoeken. Dat worden luchtgevechten om een baan.
Deze rubriek is een samenwerking met de Groninger Archieven. Meedoen met Het beeld van Groningen? Kijk op www.groningerarchieven.nl. Reageren? beeldvangroningen@groningerarchieven.nl