Winkeliers klimmen pas in de zomer weer uit het corona-dal, verwacht 'winkelprofessor' Laurens Sloot

Inge Ypenburg, shopmanager van MS Mode in Emmen, hangt de aankondiging op dat de zaak vanwege het coronavirus gaat sluiten. Foto: Boudewijn Benting

De coronacrisis is voor winkeliers zo ingrijpend, dat hoogleraar retail Laurens Sloot verwacht dat er voor hen pas in de zomer zicht zal zijn op verbetering.

Officieel hoeven ze vooralsnog niet te sluiten, de kledingwinkels en de speciaalzaken. Maar de praktijk is dat winkeliers in de zogende non-foodsector zelf wel besluiten de zaak voor bepaalde of onbepaalde tijd dicht te doen. Uit angst dat het personeel door klanten besmet wordt met het coronavirus, of simpelweg omdat de klandizie compleet is gekelderd.

Geen tijden om duur jurkje te kopen

,,We zien in de winkels zo’n 30 tot 40 procent van de traffic ten opzichte van normaal”, zegt Laurens Sloot, hoogleraar Retail Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). ,,Dit zijn geen tijden waarin mensen de straat op gaan om een duur jurkje te kopen”, aldus de professor, met gevoel voor understatement. ,,We zitten in een zachte lockdown, maar het gevolg is dat retailers uit eigen beweging dichtgaan.”

We gaan er volgens Sloot snel naartoe dat alleen nog de zaken met een vitale functie open zullen zijn: de supermarkten, apotheken en drogisterijen. En daar zal het personeel dan extra beschermd moeten worden, zoals met de plexiglazen schermen die al ingevoerd worden bij de kassa’s van de Albert Heijn en de Etos.

Winkeliers die hun omzet zien verdampen, maken massaal gebruikt van de arbeidstijdverkorting van het UWV. ,,Een uitstekende maatregel van het kabinet”, vindt Sloot.

Online verkoop floreert

Tegenover het verlies aan omzet in de fysieke winkels staat dat de online verkoop floreert. ,,De online supers draaien dubbele omzetten en ook zaken als Bol.com doen het nu extra goed”, zegt Sloot. ,,Heel veel mensen werken thuis en hebben meer tijd om online inkopen te doen.” De winst online kan echter nooit het verlies in de winkels compenseren, zegt Sloot. ,,Nog altijd gebeurt in Nederland 90 procent van de aankopen in de winkel zelf.”

Dit betekent volgens de winkelprofessor ,,een diepe dip voor de gewone retailer”. Een dip die op 6 april, als de voorlopige maatregelen van het kabinet aflopen, echt nog niet voorbij zal zijn, denkt Sloot. ,,Ik verwacht dat deze gedeeltelijke lockdown in elk geval nog tot eind april verlengd wordt.”

En ook dan is het voor winkeliers nog lang niet zaken doen zoals ze gewend zijn, denkt Sloot. ,,Dit is allemaal niet binnen een paar maanden opgelost. Op zijn vroegst in de zomer zal een en ander voor de winkeliers genormaliseerd zijn. Het is verstandig dat ze nu al beginnen met nadenken over hoe ze hun business-model zo kunnen aanpassen dat ze tegen die tijd weer kunnen functioneren.”

Nieuws

menu