Wunderline lijkt uit te lopen op een fiasco

Het ziet er slecht uit voor de Wunderline. Een snelle treinverbinding tussen Groningen en Bremen zit er waarschijnlijk niet in.

Hoewel met veel bravoure gelanceerd lopen de belangen van de Nederlandse en Duitse partners bij de Wunderline toch te zeer uiteen. Als er voor de zomer geen duidelijkheid is over de aanpak van de kapotte Friesenbrücke, stelt de provincie de gereserveerde 85 miljoen euro voor dit internationale treinproject niet meer beschikbaar. Ook de 17 miljoen euro van het Rijk valt dan weg.

Heet hangijzer is de interne Duitse afspraak dat de Friesenbrücke dertig minuten per uur beschikbaar moet zijn voor de scheepvaart over de Ems. De provincie hoopt daar iets van af te knabbelen. Bij herstel van de bestaande brug is dat mogelijk. Bij gedeeltelijke nieuwbouw heeft een grote draaibrug voor het openen en sluiten meer tijd nodig, waardoor de sneldienst onder druk staat. De provincie wil dat twee snelle treinen per uur in beide richtingen rijden. Dat lukt niet bij een grote draaibrug.

Streep erdoor

Gedeputeerde Fleur Gräper (D66, Verkeer en Vervoer) is pessimistisch. ,,Het heeft geen zin om meer dan 100 miljoen euro overheidsgeld in de Wunderline te steken als we de reizigers alleen stop- en geen sneltreinen kunnen bieden. In dat geval moeten we ons op het Wunderline-dossier heroriënteren.’’ In gewone mensentaal betekent dit: een streep erdoor.

,,Het probleem is dat we niet aan de knoppen zitten. De Duitsers gaan over hun eigen brug en scheepvaartafspraken.’’ Gräper stelt dat de Duitsers in een verbeterde spoorlijn Bremen-Groningen en een upgrade van de verbinding naar de Randstad een concurrent zien voor het goederenvervoer over de Ems.

,,Volgens mij is dat onterecht. Het Nederlandse Spoor wordt voor het personenvervoer zo intensief gebruikt dat er weinig ruimte is voor goederentransport.’’ Het provinciebestuur heeft bondsminister Enak Ferlemann in Berlijn een brief gestuurd waarin het belang van snel treinverkeer tussen beide landen wordt onderstreept.

Nieuws

Meest gelezen

menu