Westgat bij Lauwersoog slibt weer dicht, Lauwersoog wil actie

Het zeegat tussen Ameland en Schiermonnikoog dreigt weer langzaam dicht te slibben. Daardoor wordt de haven van Lauwersoog minder goed bereikbaar voor grote schepen.

Garnalenvissen op de Waddenzee. Heiko Rispens op de ZK18.

Garnalenvissen op de Waddenzee. Heiko Rispens op de ZK18. Foto: Geert Job Sevink

Het Westgat, de belangrijkste route voor vissers die van de Noordzee naar de haven van Lauwersoog varen, kan wel weer een onderhoudsbeurt gebruiken, vindt garnalenvisser Johan Rispens uit Zoutkamp. ,,Mijn kotter heeft een diepgang van één meter tachtig, dus ik kom er wel doorheen. Maar de grote jongens kunnen in de problemen komen, vooral bij stevige golfslag’’, zegt hij telefonisch vanuit de stuurhut van de ZK18 waarmee hij net door het Westgat is gevaren.

,,Als zo’n grote kotter krijgt te maken met een flinke golf gaat hij eerst omhoog en kan hij vervolgens met een klap met de bodem in aanraking komen. En die is daar zo hard als beton. Dan heb je zo averij. Dus ja, ik vind dat het Westgat weer uitgebaggerd moet worden. Er liggen trouwens ook voortdurend baggerschepen in Lauwersoog, dus die kunnen zo aan de slag’’, zegt Rispens.

Opgehoogd

Dat er voortdurend nieuw zand en modder in het zeegat terecht komen, verbaast hem niets. ,,De kust van Ameland wordt ook weer met zand opgehoogd. Een deel daarvan belandt uiteindelijk hier.’’

Ook directeur Harm Post van de haven in Lauwersoog maakt zich zorgen over het dichtslibben van het zeegat. ,,Ruim twee jaar geleden is het uitgebaggerd, de drempel op de bodem is weggehaald en de vaargeul is breder gemaakt. We hebben toen met Rijkswaterstaat afgesproken dat die goed in de gaten houdt hoe de situatie zich ontwikkelt. Bij een fikse noordwestenstorm kan de zeebodem immers flink gaan schuiven.’’

Probleemloos

Aanvankelijk ging het goed en doorstond het Westgat stormen en hoge zeeën probleemloos. Onlangs bleek echter uit een meting dat de randen van de vaargeul toch weer dichtslibben. ,,De diepte moet zes meter zijn, op sommige plekken is dat afgenomen tot 5 meter 50. Onder normale omstandigheden is dat geen probleem. Maar bij stevige golfslag kan een kotter door de geringere diepte tegen de bodem slaan en dat kan schade veroorzaken. Bovendien komt de veiligheid in gevaar’’, aldus Post.

Het uitbaggeren van het zeegat bracht de haven veel voorspoed, weet hij. Uit onderzoek bleek dat na die klus meer schepen naar Lauwersoog voeren. ,,Grote kotters die wegbleven omdat de haven niet goed bereikbaar was, kwamen terug’’, aldus Post. Die betere bereikbaarheid leverde de haven zo’n 25 tot 30 miljoen euro op.

Verdieping

Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) liet begin deze week in antwoord op vragen van de VVD weten dat ze niet in actie komt voor zomer volgend jaar. Dan moet er een eindevaluatie liggen over de kosten en baten van de éénmalige verdieping van het Westgat, die in 2018 werd uitgevoerd.

Post is er niet gerust op. ,,We zijn nu goed bezig met de haven, dat moeten we vasthouden. Het verdiepen van het Westgat moet op de agenda blijven. De eerste vereiste van een haven is dat hij goed bereikbaar is.’’

Er lagen de afgelopen tijd regelmatig twee hopperzuigers in de haven, die bezig waren met een klus voor de kust van Ameland. ,,De kust van dat eiland brokkelt af en moest weer worden aangevuld met nieuw zand. Die schepen voeren elke dag door het Westgat naar Ameland. Ze hadden bij wijze van spreken onderweg naar Ameland de buizen even omlaag kunnen laten zakken om daar wat modder op te zuigen. Helaas gaat dat niet, eerst moet Rijkswaterstaat een vergunning afgeven’’, zegt Post spijtig.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
menu