Rechter weert schip met platte boeg van vaarweg Lemmer-Delfzijl. De 135 meter lange Variant voldoet niet aan de veiligheidseisen voor Prinses Margrietkanaal, Van Starkenborghkanaal en Eemskanaal

Het 135 meter lange binnenvaartschip Variant krijgt geen toegang tot de vaarweg Lemmer-Delfzijl, zo blijkt uit een vonnis van de rechtbank in Breda.

Foto ter illustratie.

Foto ter illustratie. FOTO CORNÉ SPARIDAENS

De familie Ten Haaf uit Lage Zwaluwe vervoert onder meer containers, zand, hout en graan. Volgens Rijkswaterstaat voldoet hun schip niet aan de veiligheidseisen voor het Prinses Margrietkanaal, het Van Starkenborghkanaal en het Eemskanaal. De Variant heeft namelijk niet een spitse boeg, maar een platte duwsteven.

De ambtenaren van Rijkswaterstaat vrezen dat die meer hoekige steven schade kan veroorzaken aan de kunstwerken, de houten constructies bij sluizen en bruggen. Dat risico speelt met name bij het passeren van enkele oudere bruggen in Friesland, zo valt in de gerechtelijke uitspraak te lezen.

Volgens rechter geen sprake van rechtsongelijkheid

Vader Leen en zoon Wilco ten Haaf voerden bij de rechter aan dat Rijkswaterstaat wel vergunningen verleende aan andere collega-schippers die met 135 meter lange schepen varen. Volgens rechter Evert-Jan Govaers is er echter geen sprake van rechtsongelijkheid, omdat die ontheffingen op andere gronden zijn verleend.

De Variant was in 2001 een van de eerste binnenvaartschepen met een lengte van 135 meter. Sindsdien hebben de Brabanders zich op verschillende vaarverbindingen moeten binnen vechten, bijvoorbeeld op de Moezel. ,,Daar hebben we anderhalf tot twee jaar moeten knokken’, vertelt Leen ten Haaf aan het schippersblad Schuttevaer . ,,Maar het is gelukt.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Eemsdelta
menu