Samen met

Jan Kees Schelvis van de Koepelkerk in Sappemeer: 'Elk concert is een geweldige ervaring en het is goed om iets nieuws en iets moois te ontdekken'

Jan Kees Schelvis. Eigen foto

Jan Kees Schelvis is de drijvende kracht achter de concerten in de Koepelkerk in Sappemeer. Momenteel is het tweede seizoen in volle gang, zo gaf Mike Fentross zaterdag een concert op de luit en theorbe.
Lees meer over
HS Krant

Het plan voor de concertreeks ontstond ruim twee jaar geleden. Jan Kees: ,,We waren met het Noordelijk Bach Consort bezig om een repetitieweekend voor koor en orkest te organiseren. Ik dacht aan de Koepelkerk en de daarnaast geleden Rijks Hoogere Burgerschool, de school van Aletta Jacbos, beide eigendom van de familie Visser. We konden de school en kerk voor een dag huren. Zo leerde ik Dineke Visser kennen, enthousiast en bevlogen. Zij wilde graag dat er weer structureel activiteiten zouden plaatsvinden in de kerk, die zo prachtig door haar echtgenoot Gouke Visser was gerestaureerd. Ik heb voorgesteld een concertserie te organiseren. Vanuit mijn landelijke netwerk kon ik al snel goede musici interesseren om naar Sappemeer te komen. Misschien hielp de coronatijd een beetje mee, maar iedereen was heel enthousiast, blij dat er in deze sombere tijd iets positiefs was, en totaal verrast dat er zo’n prachtige kerk met fantastische akoestiek in het relatief ver weg gelegen Sappemeer staat.”

Twee concerten via livestream

De eerste twee concerten, De Passie van nu van het World Opera Lab en Tiid (het Quatuor pour la fin du temps van Olivier Messiaen met gedichten van de Friese schrijfster Aggie van der Meer) waren noodgedwongen via livestream. Het eerste live concert werd gegeven door het grote pianotalent uit Groningen: Andrei Makarov, vanuit de zaal bewonderd door een grote groep kinderen van muziekschool De Notenboom uit Sappemeer. Daarna volgde optredens van The Northern Consort, celliste Lucia Swarts en tegen het einde van het jaar een uitvoering van Hoite Pruiksma’s Maria’s Lofsang. Jan Kees: ,,Het eerste jaar gaf ons moed om door te gaan. Toch konden de concerten in januari van dit jaar, vanwege de lockdown, niet doorgaan. We hopen deze op een later tijdstip in te halen.”

,,Op 12 februari gingen we van start met de jonge internationale hoboband La Petite Écurie, gevolgd door een recital van barokvioliste Lidewij van der Voort en organist Bart Naessens, wederom het World Opera Lab met De Passie van nu – omdat het zo mooi was vorig jaar én nu met publiek – en afgelopen weekend onze grote luistist Mike Fentross.” Op het programma dit jaar staan, al over drie weken, zes jonge cellisten, leerlingen van Lucia Swarts, het Noord Nederlands Orkest met de Gran Partita van Mozart en Peter en de Wolf van Sergej Prokofiev, meestervioliste Isabelle van Keulen en een heel weekend barokvioliste en pedagoog Veronika Skuplik met een solorecital, internationale masterclass en workshop voor jong musici. In november komt schrijver, journalist, historicus en meesterverteller Geert Mak naar Sappemeer, samen met barokensemble Concerto d’ Amsterdam met een programma over het rampjaar 1672. Het jaar wordt wederom afgesloten met Maria’s Lofsang van Hoite Pruiksma.

Bezig met het jaar 2023

Jan Kees: ,,Zoals je ziet stuk voor stuk top-musici. Ik ben ook al bezig met 2023: Schuberts Winterreisen en Die Schöne Müllerin met Robert Muuse, Harry de Wit, Esther Apituley, La Petite Écurie en misschien wel de Mariën Vespers van Claudio Monteverdi. Ook volgend jaar wordt dus weer prachtig. Houd onze website www.travauxpublics.nl in de gaten of abonneer je op onze nieuwsbrief.

De Koepelkerk is een bijzonder gebouw, van grote historische waarde. De akoestiek is erg mooi. Alle musici die hier komen spelen en zingen beamen dat. Het is passend om daar hoogwaardige concerten te geven én ik vind het belangrijk dat ook dit niveau bereikbaar is voor mensen in deze regio. Muziek tot in de haarvaten van de samenleving! Men moet niet alleen aangewezen zijn op de stad. Het mag zelfs andersom zijn: mensen uit de stad kunnen de rijkdom van de provincie ontdekken. Dat kan de regio ook weer een ‘boost’ geven. Misschien is de muziek of zijn de musici die ik programmeer soms bij een breed publiek wat minder bekend, maar ik zou iedereen willen uitnodigen om te komen luisteren. Elk concert is een geweldige ervaring en het is goed om iets nieuws en iets moois te ontdekken. Ik zorg ervoor dat dat wat aangeboden wordt van hoog niveau is. En vergeet vooral de kinderen niet mee te nemen! Zij verdienen topmuziek.”

Dit artikel is het product van een samenwerking tussen de redacties van Dagblad van het Noorden en HS Krant

Nieuws

menu