Ommelander Ziekenhuis in Scheemda verbetert afsprakenproces om aantal no-shows terug te brengen

Het OZG in Scheemda. Archief DvhN

Het Ommelander Ziekenhuis in Scheemda gaat verbeteringen doorvoeren in het afsprakenproces. Zij doet dit naar aanleiding van een afstudeeronderzoek van een student Facility Management van de Hanzehogeschool Groningen naar zogeheten no-shows.
Lees meer over
Oldambt

No-shows zijn patiënten die niet komen opdagen voor hun afspraak, zonder dat ze zich hebben afgemeld. Uit het onderzoek blijkt dat meer dan een kwart van de ondervraagde no-shows geen afspraakbrief had ontvangen en niet op de hoogte was van de afspraak.

Ongeveer evenveel mensen gaven aan de afspraak te zijn vergeten. Meer dan de helft van alle ondervraagden heeft dan ook aangegeven behoefte te hebben aan een afspraakherinnering.

Verder blijkt uit het onderzoek dat fouten worden fouten gemaakt bij de administratie van afgezegde - door zowel patiënten als door het ziekenhuiszelf - afspraken.

Verbeteringen in afsprakenproces

Het Ommelander Ziekenhuis kondigt aan de komende periode verbeteringen door te voeren in het afsprakenproces. Niet alleen wordt gewerkt aan afspraakherinneringen, ook wordt het digitale patiëntenportaal Mijn Ommelander uitgebreid en doorontwikkeld.

Nieuws

Meest gelezen

menu