Ilse Lamens uit Nieuwe Pekela verzorgt dans in Händels Messiah: 'De dans moet de boodschap die in de muziek wordt overgedragen versterken'

Dansduo Ilse Lamens (Nieuwe Pekela) en Jasper Janssen (Eindhoven). Ria Janssen Fotografie

Händels Messiah klinkt op 22 april in Groningen en daags erna in Emmen in een unieke setting. In de Martinikerk in Groningen verlenen dansers Ilse Lamens en Jasper Jansen hun medewerking; in de Goede Herderkerk in Emmen beeldend kunstenaar Geert Oldenbeuving.
Lees meer over
Pekela
Oldambt

Onder leiding van Joyce Louiza choreografeert de in Nieuwe Pekela woonachtige Ilse de dansen in en om de muziekstukken, om zo de emoties van het concert naar het publiek te versterken. Ze werkt samen met Jasper Jansen aan dit project. In combinatie met zijn ervaring in expressieve dans en yoga wordt het een creatieve voorstelling, zo voorspelt de Pekelse.

‘We zijn een goed team’

„We zijn een goed team,” vertelt Ilse. „Daar waar ik de druk voor het performen opvoer en techniek perfectioneer, is hij de rustige die krachtige yoga-poses neerzet en tijdig aangeeft dat we bijvoorbeeld moeten pauzeren. Hij verzorgt meditaties en gezonde lunches zodat onze energie op peil blijft, ik zorg dat het niveau op tijd performance-ready is en houd het tijdschema en de planning in de gaten.”

Het leven van de Pekelse is nou niet bepaald saai te noemen. Ze danst sinds haar veertiende, verbleef zeven maanden in Zuid-Afrika om te fotograferen, was drie maanden au pair in Madrid, vermaakte het publiek in attractiepark Slagharen met showdans en leerde aan vijftig acteurs die meespeelden in de voorstelling Averecht rock’n’rolldansen. Tussen de bedrijven door geeft ze les aan dans- en theatergezelschappen, danste ze solo in een operette en deed ze mee aan Miss Beauty of Groningen.

Ik moet me niet bezighouden met hiphop of breakdance

Haar professie? Kinderfotograaf. „Dat is inderdaad mijn beroep, althans daar verdien ik mijn hoofdinkomen mee, maar de toevoeging ‘semiprofessionele danser of entertainer’ mag ook.” Opvallend is dat Ilse wat betreft dansen autodidact is. „Ik heb natuurlijk wel op verschillende dansscholen, van Veendam tot Amsterdam en van Zwolle tot Groningen, en bij verschillende gezelschappen gedanst, en - onder begeleiding - lesgegeven. Zelfs toen ik au pair was in Madrid deed ik Latin; de techniek heb ik mij eigenlijk zelf aangeleerd. En dat gaat mij blijkbaar goed af, al moet ik mij niet bezighouden met bijvoorbeeld hiphop of breakdance. Dat ziet er bij mij echt niet uit, ha, ha.”

Händels Messiah was bedoeld als sluitstuk van het veertigjarig jubileum van Choral Voices in 2019/2020, maar de coronapandemie gooide ook hier roet in het eten. In de afgelopen twee jaar is er wel, binnen de mogelijkheden, op alle toegestane manieren gerepeteerd. Met en zonder mondkapjes, op afstand, online en zelfs buiten.

Dat was kort dag

Ilse en haar danspartner Jasper werden pas zes weken geleden benaderd door choreografe Joyce Louiza om de dans te verzorgen. „Dat was kort dag”, trapt Ilse een open deur in. „Zeker omdat mijn danspartner in Eindhoven woont en ik in Nieuwe Pekela. We hadden geluk dat we beiden momenteel deelnemen aan een fotografieproject in het zuiden van het land. Met de eigenaar van de fotostudio hebben we daarom afgesproken dat we bij hem kunnen repeteren.”

„Maar dan nog is het lastig. Het gaat er met name om met dans de emoties van het concert naar het publiek te versterken. De muziek is daarbij uiteraard leidend. Denk bijvoorbeeld aan woede of juist verdriet. Samen met Joyce zijn we erin geslaagd dit voor elkaar te krijgen.”

Händels Messiah in de Groningse Martinikerk op 22 april begint om 19.30 uur; daags erna is de voorstelling in de Goede Herderkerk in Emmen. Kaarten kosten 27,50 (kinderen tot 13 jaar 15 euro), te bestellen via www.choralvoices.nl en www.magnificat-emmen.nl .

Nieuws

menu