Black Friday verslaat Zwarte Piet – maar in de harten van duizenden kinderen is Sint nog springlevend

Goed mogelijk dat als over 50 jaar in de geschiedenisboekjes wordt teruggeblikt op het eerste kwart van de 21-ste eeuw, er een paragraaf wordt ingeruimd voor de maatschappelijke controverse rond en teloorgang van Zwarte Piet. Waar tot voor kort glimmende pakjes, pietenmutsen, mijters en pepernoten massaal de etalages in de binnenstad van Groningen sierden, domineert dit jaar Black Friday (en de lokale tegenhanger Lutje Lokaal) de binnenstad.

Commercieel lijkt Sint op zijn retour, maar in de harten van duizenden kinderen in de stad is hij nog springlevend.

Commercieel lijkt Sint op zijn retour, maar in de harten van duizenden kinderen in de stad is hij nog springlevend. Foto: Stef Steneker

Lees meer over
Stad

De blik van de winkeliers, zoveel wordt wel duidelijk, is meer gericht op kerst(etalages) dan op Sint en zijn gevolg. Het is niet ondenkbaar dat over 50 jaar de conclusie is dat Black Friday, Kerst en Halloween minstens zoveel hebben bijgedragen aan de teloorgang van Sinterklaas en zijn hulp, als de protesten tegen Zwarte Piet. Althans, in commercieel opzicht.