Duitsland haalt magneetzweefbaan uit de mottenballen en gaat kijken naar een nieuw concept

Een zweeftrein van het Transport System Bögl op de testbaan van de fabriek bij Neurenberg. Foto: Max Bögl Group

Het Duitse ministerie van verkeer haalt de magneetzweefbaan uit de mottenballen. Er komt een haalbaarheidsstudie naar een nieuw concept.

Duitsland laat de technische, economische en duurzame waarden van een innovatief magneetzweefsysteem vergelijken met lang bestaande transporttechnieken, zoals metro, trein en tram. Het gaat deze keer om relatief korte afstanden, tot tientallen (50+) kilometers.

TSB

Het Duitse bouwbedrijf Max Bögl, een van de bouwers van de nieuwe Zuidelijke Ringweg in Groningen, ontwikkelde voor dat soort afstanden een nieuw magneetzweefsysteem onder de naam TSB. Dat staat voor (in het Engels) Transport System Bögl .

Het bedrijf ontwikkelde eigen voertuigen, zweeftechniek en bediensystemen, en combineert dat naar eigen zeggen met een slim bouwsysteem van de baan. Door alles in een hand te houden, zouden hoge externe kosten uitblijven. Het bedrijf werkt al ruim tien jaar aan het systeem en investeerde onlangs 35 miljoen in een testbaan in het Chinese Chengdu.

Overal

Het Duitse onderzoek richt zich in eerste instantie op gebruik bij het vliegveld van München, maar zal volgens verkeersminister Andreas Scheuer ook voor andere plekken geschikt moeten zijn.

Voor de route naar het hoofdstation van München was bijna 20 jaar geleden ook al een magneetbaan in de race: de Transrapid. Oók Made in Germany. Dat systeem was ontwikkeld door de Duitse concerns Siemens en ThyssenKrupp, en eigenlijk meer bedoeld voor langere afstanden.

Zuiderzeelijn

De Transrapid speelde begin deze eeuw de hoofdrol in de discussie over een Zuiderzeelijn tussen Amsterdam en Groningen. Duitsland wilde de Transrapid aanleggen tussen Hamburg en Berlijn, dat tracé was al uitgezet toen het feest werd afgeblazen.

Er zijn in Duitsland ook zweefplannen geweest voor Dortmund- Düsseldorf in het Roergebied (Metrorapid), tussen de vliegvelden van Frankfurt en Hahn en binnen Berlijn (tussen het centrum en vliegveld Schönefeld). In Nederland is er wel eens gesproken over een verbinding tussen de vier grote steden (Randstad Rapid), Schiphol-Lelystad (waar ook een Amerikaans systeem voor in beeld kwam) en in de jaren 1970 al in Eindhoven, met een Duits concept waarbij DAF en Philips waren betrokken.

Testbaan Lathen

De testbaan van de Transrapid in het Emsland, tussen Lathen en Dörpen- net over de grens bij Ter Apel, was een publiekstrekker. Een ongeluk op die baan, in 2006, luidde het einde van de lobby in. Bij een botsing met een werktrein kwamen 23 passagiers om het leven.

De enige plek waar de Transrapid toen al was aangelegd en nog steeds met veel succes in gebruik is, is in Shanghai tussen het vliegveld Pudong en het financiële centrum van de stad. Het is een echte hogesnelheidsbaan van 30 km. De techniek wordt nog maar op een paar plekken toegepast, in China en Zuid-Korea vooral (nog) op kortere afstanden met ‘lage’ snelheden, zoals de 150 km/uur van de TSB.

600 km/uur

In Japan is een route over 300 km in de maak, die de Shinkansen magneettrein vanaf 2027 in een halfuur aflegt. China heeft ook al een soortgelijke snelle trein gepresenteerd die 600 km/uur rijdt. Onderzoekers in de Verenigde Staten zijn bezig met de ontwikkeling.

Door het in verhouding lage energieverbruik, de stilte, het geringe grondgebruik (de magneetbaan staat op palen of verdwijnt in een tunnel waardoor het geen obstakel is) én de hoge snelheid ziet onder meer de Nederlandse stichting Freedom for Mobility de zweeftrein nog steeds als techniek van de toekomst.

Groningen- Assen

De stichting signaleert daarbij niet alleen kansen voor de lange afstand, maar ook voor stedenregio’s, waarvoor kennelijk de TSB is bedoeld. Wouter van Gessel van de stichting is bezig met plannen voor de route Lelystad-Utrecht- Breda, de missing link in het Nederlandse spoorwegnet.

Hij presenteerde eerder al eens een zweefbaan in het Noorden tussen Assen, Eelde en Groningen (11 minuten), Groningen - Drachten (9 minuten), Groningen - Delfzijl (7 minuten) en Assen -Emmen (8 minuten). Die rijtijden zijn zo kort zijn dat het openbaar vervoer in één klap afstanden elimineert en de auto ‘er uit concurreert’.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Stad
menu