Na de herfststorm van 1972, in de tijd dat Groningen nog een zeehaven had, ging stormhout vanuit de Hunzehaven naar Glasgow. Havenkranen met stoere namen als Hercules, Centaur en Atlas zorgden voor de overslag

Hunzehaven, Eemskanaal, 1973. Foto Persfotobureau D. van der Veen, Groninger Archieven

In november 1972 raasde er een krachtige herfststorm over Nederland. Deze richtte niet alleen veel schade aan in de Drentse bossen, ook in Noord-Duitsland gingen met name veel dennen plat. Een jaar later had dit stormhout de haven van Groningen bereikt.
Lees meer over
Stad

Vanuit de Hunzehaven werd de eerste lading door de Duitse Kerstin Matthiesen verscheept naar Glasgow. In Schotland en Engeland werd het hout gebruikt in de papierindustrie.

De havenkranen in de Hunzehaven werden in 1967 van de Oosterkade verplaatst naar de nieuwe gemeentelijke haven. Ze hadden namen als Hercules, Centaur en Atlas. De twee die nu nog overeind staan, zijn onlangs van de hoek met het vernieuwde Winschoterdiep verplaatst naar de stadse kant, bij de Berlagebrug. Dit betekent meer ruimte voor overslag door haven- en transportbedrijf H. Ritsema & Zonen, de huidige eigenaar van het terrein.

Coaster met de naam Corona

In het midden ligt overigens een Groningse coaster met de bevallige naam Corona. Zij werd in 1957 gebouwd bij Hijlkema & Zonen te Martenshoek voor de gebroeders Pleysier in Delfzijl. In 1978 verging het schip bij Cat Island ten oosten van de Bahama’s. Wie weet is het wrak tegenwoordig een geliefd duikobject.

Meer foto’s van vroeger op beeldbankgroningen.nl .

Bij Herinnerings in beeld wordt de geschiedenis van Groningen in beeld gebracht door de Groninger Archieven en het Noordelijk Scheepvaartmuseum/ Museum aan de A..

Nieuws

menu