Lutje Lokaal heeft lak aan Black Friday. Winkeliers in binnenstad van Groningen schenken klanten daags na het kortingskabaal wat extra aandacht

KOKO TOKO in de Oosterstraat verkoopt uitsluitend duurzame producten.

Ruim 25 winkeliers uit de binnenstad van Groningen hebben lak aan het van oorsprong Amerikaanse fenomeen Black Friday, waarbij bedrijven forse kortingen geven op hun producten. In plaats van mee te doen aan het kortingskabaal geven zij klanten de zaterdag na die vrijdag (27 november) wat extra aandacht. Dat doen zij onder de noemer Lutje Lokaal.

Drie lokale ondernemers namen in 2019 het initiatief voor Lutje Lokaal. Amber Crommelin van KOKO TOKO is een van hen. ‘We wilden wat tegengas geven aan al die grote jongens met hun Black Friday-stunts’, licht zij in een persbericht toe.

‘Als kleine, lokale winkel kun je simpelweg niet mee in dat geweld. Zeker nu niet. Daarom vestigen we graag de aandacht op ons gezellige, lokale karakter en daar hoort bij dat we onze klant extra waarderen. Niet door middel van het zoveelste onpersoonlijke e-mailtje met kortingscode, maar door middel van kleine – coronaproof – evenementen als een online modeshow of een privé-shopsessie.’

Die extra waardering voor klanten houdt niet op na Small Business Saturday, zoals de zaterdag na Black Friday in de VS wordt genoemd. Crommelin: ‘Onder de huidige omstandigheden is het voor veel kleine lokale winkels pittig ondernemen, maar we komen er dankzij onze klanten doorheen. Daarom zetten we Lutje Lokaal tijdens de decemberperiode vaker in dan alleen zaterdag 28 november.’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Stad
menu