Samen met

Er moet een fietshelmplicht komen voor 50-plussers | Stelling van de week Gezinsbode

Fietshelmplicht voor 50-plussers. Foto: Pixabay

Nederland stapt massaal op de fiets. Steeds vaker op de elektrische fiets, ook in de gemeente Groningen. Bijna 5 miljoen Nederlanders zijn in het bezit van een e-bike en dit aantal blijft maar groeien. Eigenaren van e-bikes zijn vaak ouder dan 50 jaar.
Lees meer over
Groninger Gezinsbode

Eén op de drie verkeersslachtoffers die met zwaar letsel in het ziekenhuis belandt is een fietser van 55 jaar of ouder. In de meeste gevallen (86 procent) is sprake van hersenletsel. De kans op ernstig hoofdletsel na een val neemt met 60 procent af bij het dragen van een fietshelm en de kans op dodelijk hoofdletsel neemt met 71 procent af. Volgens het SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) komt het neer op een reductie van 85 dodelijke en 2500 tot 2600 ernstige verkeersongevallen.

Over de fietshelm wordt vaak gezegd dat hij vervelend zit of niet nodig is, terwijl hij juist zo belangrijk kan zijn in het verkeer. Mocht het namelijk zo zijn dat je op je hoofd valt, dan kun je ernstig letsel voorkomen door het dragen van een helm.

In Nederland is het niet verplicht om een helm te dragen, ook niet op een elektrische fiets. Een e-bike valt onder een ‘gewone’ fiets (met trapondersteuning tot 25 km/u). Voor speedpedelecs (met trapondersteuning tot 45 km/u) geldt wél een helmplicht.

Wat is jouw mening? Er moet een fietshelmplicht komen voor 50-plussers.

Dit artikel is het product van een samenwerking tussen de redacties van Dagblad van het Noorden en Groninger Gezinsbode

Nieuws

menu