Gea uit Musselkanaal voor paar duizend euro opgelicht door 'Fraudehelpdesk Rabobank': het kan iedereen overkomen

Niet alleen het geld is weg, ook het vertrouwen in de mens. Foto: Pixabay

Ze is boos, nog altijd. Maar ook teleurgesteld, en dan met name in haarzelf. Nietsvermoedend nam Gea Gerrits uit Musselkanaal op Goede Vrijdag de telefoon op. Aan de andere kant van de lijn werd ze begroet door een medewerker van de Fraudehulpdesk van de Rabobank, althans dat dacht ze. Na beëindiging van het gesprek bleef ze zitten met een onbehaaglijk gevoel. Ze besloot de Rabobank te bellen. Haar ‘onderbuikgevoel’ bleek terecht.
Lees meer over
Stadskanaal

Ze was opgelicht. Op een gewiekste manier..... De zogenoemde medewerker van de Fraudehelpdesk, die zich voorstelde als Daniël de Leeuw, vroeg ter verificatie de laatste drie cijfers van Gea’s rekeningnummer. Die bleken te kloppen met de reeds bij de ‘Rabobank’ bekende gegevens. ‘Daniël’ meldde vervolgens dat de ‘Fraudehelpdesk’ mensen belt als er verdachte transacties boven water komen. Vervolgens vroeg de oplichter of ze onlangs ruim 1200 euro had overgemaakt. Dit was niet het geval. Geen reden voor paniek volgens ‘Daniël’, want door snel in te grijpen had de ‘Rabobank’ kunnen voorkomen dat de transactie had plaatsgevonden.

Nieuwe pincode invoeren

Wel was het raadzaam, volgens de oplichter, een nieuwe pincode van de betaalpas in te voeren. Dit kon telefonisch. Nadat Gea eerst haar ‘oude’ pincode had ingevoerd, en vervolgens haar ‘nieuwe’, werd door ‘Daniël’ gemeld dat haar bankpas door een medewerker van de ‘Fraudehelpdesk’ bij haar thuis zou worden opgehaald. Later zou ze dan een nieuwe bankpas krijgen. De oude pas mocht Gea doorknippen, maar beslist niet door het goudgekleurde deel.

Rond 20.00 uur die dag verscheen een tiener, met mondkapje, voor de deur van haar woning om de doorgeknipte pas op te halen. ‘Daniël’ hing al die tijd aan de lijn, en beaamde dat de tiener namens de bank kwam. Na nog wat laatste ‘dingetjes’ afgehandeld te hebben, zei ‘Daniël’ dat alles en orde was en dat het dossier kon worden gesloten.

Ik kon niet eens huilen

Gea, die geen lekker gevoel aan het gesprek had overgehouden, besloot de echte Fraudehelpdesk van de Rabobank te bellen, met de vraag of alles in de haak was. En dit was het dus niet. In een paar uren tijd was er maar liefst 2.290 euro van haar rekening afgeschreven. „Ik kon niet eens huilen, maar was vooral boos. Boos op de mensen die mij dit hadden aangedaan, en ook boos op mezelf. Ik was er met boter en suiker ingetrapt. Hoe kon mij dit overkomen?”

Het verbaast Gea dat de zogenoemde medewerker van de Fraudehelpdesk nagenoeg alles van haar wist. „Hij was vriendelijk, ad rem en leek alles te weten. Zelf mijn complete bankrekeningnummer. Je ziet spotjes op televisie, leest over internetfraude, en toch overkomt het jezelf.”

Gea was er zo ontdaan van dat ze zelfs een beroep moest doen op Slachtofferhulp. „Het vertrouwen in de mensheid is weg.”

Honderdduizenden mensen worden er ieder jaar op dezelfde manier opgelicht

Haar man die in de Heggerank in Musselkanaal verblijft nadat hij in korte tijd werd getroffen door drie herseninfarcten zegt dat zijn vrouw er helemaal doorheen zit. „Ondanks het feit dat medewerkster van de bank haar heeft verteld dat het iedereen kan overkomen. Honderdduizenden mensen worden er ieder jaar op dezelfde manier opgelicht. Die oplichters realiseren zich niet wat ze een ander aandoen.”

Het geld dat door de oplichters achterover is gedrukt, is inmiddels weer op de rekening van Gea teruggestort. „Ook heb ik een bos bloemen van de Rabobank gekregen. Nu het vertrouwen in de mens nog terugkrijgen”, verzucht Gea.

Nieuws

menu