Kapitein OOCL Rauma berispt om verkeerd laden containerschip. Rauma verloor vorig jaar 7 containers boven Ameland: 'Ik heb mijn manier van werken na het incident aangepast'

De kapitein van de OOCL Rauma is berispt om het foutief laden van het containerschip in Finland. Op de route naar Rotterdam verloor het schip vorig jaar zeven containers boven Ameland.

OOCL Rauma. FOTO KUSTWACHT

OOCL Rauma. FOTO KUSTWACHT

De OOCL Rauma verloor in de nacht van 11 op 12 februari 2020 op drie plekken op de Noordzee in totaal zeven containers. In de containers zaten papierrollen, machineonderdelen voor papiermachines en melkpoeder. Een deel van de inhoud van de containers spoelde later aan in Denemarken.

Het schip voer van de Finse haven Kotka naar de haven van Rotterdam. Ruim 40 kilometer ten noorden van Ameland verloor het schip containers. De weercondities waren op dat moment niet gunstig. Het waaide een windkracht 8 uit het westen.

‘Verkeerd geladen’

Het tuchtcollege voor de scheepvaart concludeert dat het schip in Finland verkeerd is geladen. Te zware en te grote containers kwamen op verkeerde plekken op het schip te staan, blijkt uit een vorige week verschenen rapport.

De kapitein vertrouwde op zijn eerste stuurman, die belast was met het ladingsplan, vertelde hij het tuchtcollege tijdens de zitting over het incident.

Het college vindt dat de kapitein ,,onder de gegeven omstandigheden van dit geval daadwerkelijk invulling had moeten geven aan zijn superviserende rol’’. Hij had het laadplan niet ,,volledig aan het beoordelingsvermogen van de eerste stuurman mogen overlaten om hem al dan niet te informeren’’.

‘Ik heb mijn manier van werken na het incident aangepast’

De kapitein erkende achteraf dat het schip verkeerd beladen was en beloofde tijdens de zitting beterschap. ,,Ik heb mijn manier van werken na het incident aangepast’’, sprak hij.

Voor een derde beladen

De OOCL Rauma is 179 meter lang en 27 meter breed en kan in totaal 1425 containers vervoeren. Op het moment dat de Rauma containers verloor, waren er 525 containers aan boord. 41 ervan waren leeg. Eerder voer de Rauma onder de naam MV ‘Elysee’. Het schip voert onder management van JR Shipping uit Harlingen. 

Het tuchtcollege kon niet vaststellen wanneer het schip wel juist was beladen, het overboord slaan van de containers ,,bij de zeer zware weersomstandigheden onderweg’’ daadwerkelijk had kunnen worden voorkomen. De ,,onnodig zware belastingen op de containers’’ bovendeks hebben in ieder geval niet bijdragen aan het voorkomen ervan, aldus het tuchtcollege.

Het tuchtcollege vindt dat de kapitein ,,is tekortgeschoten in zijn functie als kapitein’’ en berispte de kapitein. ,,Niet onvermeld mag echter blijven dat de kapitein het schip en haar bemanning onder zeer moeilijk weersomstandigheden heeft weten te behouden.’’

Voor een derde beladen

De OOCL Rauma is 179 meter lang en 27 meter breed en kan in totaal 1425 containers vervoeren. Op het moment dat de Rauma containers verloor, waren er 525 containers aan boord. 41 ervan waren leeg. Eerder voer de Rauma onder de naam MV ‘Elysee’. Het schip voert onder management van JR Shipping uit Harlingen.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Wadden
menu