Moet de huurder van een vakantiehuis op Schiermonnikoog zijn geld terugkrijgen als hij niet komt vanwege coronamaatregelen?

Moet de huurder van een vakantiewoning zijn geld terugkrijgen, omdat hij niet is gekomen vanwege de coronamaatregelen? Nee, vindt de rechtbank.

Fietspad op de kwelder van Schiermonnikoog

Fietspad op de kwelder van Schiermonnikoog FOTO ILJA ZONNEVELD

Een groep Duitse toeristen zou op 3 april vorig jaar een week op vakantie naar Schiermonnikoog. Voor ruim 1600 euro hadden ze een vakantiewoning gehuurd, waar ze met z’n tienen (vier volwassenen en zes kinderen) een week zouden blijven.

Twee weken voor de vakantie werden landelijk voor het eerst strenge maatregelen afgekondigd vanwege het coronavirus. Onder meer de horeca en sportaccommodaties gingen dicht en er kwam een verbod op samenscholing van meer dan drie personen. De burgemeesters van de Waddeneilanden riepen toeristen ook op zo veel mogelijk thuis te blijven.

Verhuurder wil geld niet teruggeven

De Duitsers besloten de vakantie af te zeggen en hun geld terug te vragen. Dat laatste weigerde de verhuurder. Hij zei dat de woning nog gewoon beschikbaar was en dat het de groep vrij stond om toch te komen.

De Duitse huurder stapte naar de rechter. Omdat het onmogelijk zou zijn om de regels na te leven - er gingen mensen mee uit meerdere huishoudens - kon volgens hem geen gebruik worden gemaakt van het vakantiehuis. Daarnaast vond hij dat onvoorziene omstandigheden als de coronamaatregelen een risico waren van de verhuurder.

De rechtbank in Arnhem is het daar niet mee eens. De woning was ter beschikking gesteld zoals afgesproken. De gevolgen van de coronamaatregelen zijn wat de rechter betreft ook het risico van de huurder, mede omdat in de huurvoorwaarden expliciet staat dat die zich tegen risico’s kan verzekeren door een annuleringsverzekering af te sluiten.

‘In 99 procent van de gevallen wél in goed overleg opgelost’

Jan Ybema van Hiswa-Recron, branchevereniging voor recreatieondernemers, zegt dat bij hem niet veel van dergelijke conflicten bekend zijn. Meestal zijn huurder en verhuurder wel gezamenlijk tot een oplossing gekomen, zegt hij. ,,In 99 procent van de gevallen is het in goed overleg opgelost.” De meeste klanten toonden ook wel begrip, zegt hij. ,,Het was gewoon een unieke situatie.”

Veel grotere parken gaven tegoedbonnen uit, zodat hun klanten er later alsnog terecht konden. Volgens Ybema is een verschil met particuliere verhuur dat klanten van grotere parken vaak terugkomen. Mede daarom vonden grotere ondernemers het ook belangrijk om hun klanten tegemoet te komen.

De zaak kwam voor de rechtbank in Arnhem omdat de verhuurder daar in de buurt woont.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Wadden
vakantie
Coronavirus
menu