Eigenaar eetcafé Cliché in Tolbert is blij weer open te zijn. Maar: ‘Helemaal gerust zijn we nog niet’ I Hoera voor de Horeca

Eigenaar Melle van der Meer van eetcafé Cliché in de Tolberterstraat in Leek: ,,Alle nota’s zijn gelukkig betaald.’‘ Koos Bijlsma

Na een maandenlange lockdown wegens corona is de horeca weer open. Horecaondernemers zijn dolblij dat ze weer gasten mogen ontvangen. In de rubriek Hoera voor de Horeca belichten we een aantal bedrijven. Deze week: eetcafé Cliché in de Tolberterstraat in Leek.

Eigenaar Melle van der Meer (43) van eetcafé Cliché (voorheen De Buren) in Leek werkte al 25 jaar in de horeca, toen hij in 2018 besloot om zelfstandig ondernemer te worden. ,,De vroegere eigenaren Max en Jolanda Jorritsma hadden er een mooi bedrijf van gemaakt. Maar toen zij een jaar vóór onze komst de zaak overdroegen, kwam de klad er onder een nieuwe eigenaar in. Wij kozen voor de nieuwe naam Cliché en gingen keihard aan de slag om weer te werken een goede reputatie. Na een eerste aanloopjaar lukte het in het tweede jaar om steeds meer gasten aan ons te binden. Totdat de zaak begin vorig jaar van de ene op de andere dag dicht moest.

Niet helemaal onverwacht

De gedwongen sluiting kwam voor Van der Meer niet helemaal onverwacht. ,,Enkele leveranciers hadden ons hierop voorbereid. We hadden onze voorraad daarom alvast wat verminderd. Toen de sluiting op zondagavond werd aangekondigd, hebben we onze gasten die op dat moment aanwezig waren, gelukkig nog kunnen bedienen. Maar daarna moest de deur dicht. De artikelen die we over hadden, zijn naar de Voedselbank gegaan.’‘

Gasten missen de ambiance van een sfeervol restaurant

Net als veel collega-ondernemers werkte Cliché een aantal weken met een afhaalconstructie. ,,Afhalen werkt prima bij een snackbar. Maar de snackbar die voorheen onderdeel uitmaakte van dit bedrijf, is al langere tijd dicht. Trouwens: een snackbar past ook niet echt bij me. En een diner uitserveren in bakjes waarbij mensen thuis de maaltijd opeten, werkt niet echt. Gasten missen dan de ambiance van een sfeervol restaurant. Uiteindelijk vinden gasten zo’n afhaaldiner ook te duur. Aanvankelijk liep het afhaalconcept goed. Maar na enkele weken zakte de omzet als een plumpudding in en zijn we hiermee gestopt.’‘

De Cliché-eigenaar is ontzettend blij dat zijn bedrijf onlangs na maandenlange sluiting onlangs weer open mocht. Maar helemaal gerust op de toekomst is hij nog niet. ,,De positieve tests lopen landelijk helaas weer op. Misschien moeten we er rekening mee houden dat de deuren dit najaar toch weer op slot moeten.’‘

Eerst weer geld verdienen, voordat we weer kunnen investeren

Vlak voor het uitbreken van corona had Van der Meer ambitieuze renovatieplannen. ,,We hadden ons interieur helemaal willen vernieuwen, waarbij de bar wordt verplaatst en een nieuwe keuken wordt geïnstalleerd. Een keukenbedrijf hadden we al over de vloer gehad, toen corona zijn intrede deed.’‘ De renovatie is vooralsnog uitgesteld. De eigenaar: ,,Ik ben blij dat ik m’n medewerkers tot nu toe steeds hebben kunnen betalen en dat ik ook alle nota’s van leveranciers heb kunnen voldoen Maar het spaargeld is op. We moeten eerst weer geld verdienen, voordat we kunnen investeren.’‘

In vijf gevallen nee verkopen

Van een onbelemmerde bedrijfsvoering is vooralsnog ook nog geen sprake, constateert Van der Meer die zelf als kok in de keuken de scepter zwaait. ,,We hebben hier ruimte voor 70 gasten. Maar vanwege de anderhalve meterregel mogen we maximaal 35 gasten toelaten. Dat scheelt de helft aan inkomsten.’‘

Door de beperkte capaciteit moet Cliché soms gasten die willen reserveren, teleurstellen. ,,Afgelopen zaterdag moest ik in vijf gevallen helaas nee verkopen’‘, zegt Van der Meer.

De horecabaas prijst zich gelukkig dat zijn vrouw Margareta (39) een baan heeft in de geestelijke gezondheidszorg. ,,We hebben twee kinderen van 6 en 10 jaar. Zonder het inkomen van mijn vrouw was de situatie voor mijn bedrijf minder rooskleurig geweest.’‘

Je kunt deze onderwerpen volgen
Westerkwartier
menu