Opinie: Biologisch is en blijft niet logisch voor de consument

Consumenten kiezen om verschillende redenen nog vaak voor reguliere in plaats van biologisch geteelde producten. Foto: Daniëlle van der Heide

De groei in de verkoop van biologische producten is zeer beperkt. De overheid moet ingrijpen om duurzame producten aantrekkelijker te maken voor de consument.
Lees meer over
Opinie

Biologisch is nog steeds niet logisch is voor de Nederlandse consument. De marktaandelen van biologische producten stijgen beperkt volgens marktonderzoek van IRI. Het marktaandeel van biologisch voedsel in reguliere supermarkten als Jumbo en Albert Heijn was in 2019 3,21 procent, terwijl dit in 2018 3,19 procent was. In de huidige discussie over een transformatie van de landbouwsector speelt de overgang naar biologische landbouw een belangrijke rol. Zo ver zijn we echter nog lang niet. Maar hoe komt het nu dat biologisch nog steeds niet logisch is? Wij identificeren drie belangrijke, structurele oorzaken en stellen vast dat interventie in de markt en overtuigd duurzaam ondernemerschap nodig zijn om echt een doorbraak van biologische producten te realiseren