Pruimen. Zijn ze gezond? En hoe bewaar je ze?

Het Nederlandse pruimenseizoen loopt van juli tot september. Dit komt omdat er verschillende soorten zijn. Daarnaast worden pruimen uit onder andere Spanje, Chili, Zuid-Afrika en Israël naar Nederland geïmporteerd.

Het Nederlandse pruimenseizoen loopt van juli tot september.

Het Nederlandse pruimenseizoen loopt van juli tot september. FOTO: SHUTTERSTOCK

De pruimenboom komt oorspronkelijk uit Azië, maar tegenwoordig komt hij ook volop voor in Europa. Je hebt grofweg twee soorten. De Europese zijn meestal ovaal en paarsblauw. Je kunt deze soort herkennen aan het vruchtvlees dat rond de pit zit. Dat zit namelijk losser dan bij de Aziatische variant. In Frankrijk worden ontzettend veel soorten pruimen gekweekt. De Reine Claude en de Mirabelle zijn erg populair.

Van binnen is de vrucht geel en het vruchtvlees is meestal sappig. Pruimen zijn, net als kersen en abrikozen, steenvruchten. Ze groeien aan bomen die 3 tot 7 meter hoog kunnen worden.

Pruimen

Pruimen zijn heerlijk om zo uit de hand te eten, maar ook erg lekker in een fruitsalade. Je kunt ze gewoon mét schil opeten. De ene pruim smaakt lekker zoet, maar andere soorten zijn zelfs zoetzuur tot zuur van smaak. Maar je kunt er ook heerlijke jam van maken of de vrucht gebruiken in een stoofschotel. Maar ook zijn ze erg lekker in een smoothie of door de yoghurt. Houd je van bakken dan is een pruimentaart ontzettend lekker.

Pruimensoorten

Er zijn ontzettend veel soorten pruimen. Elk ras heeft een andere kleur of smaak. Zo is de Reine Victoria langwerpig en zoet. Vruchtvlees is vak rood, oranje, geel of paars. De Reine claude is een kleine groene en ronde pruim. De smaak is erg bijzonder. De opal is groot, sappig en heeft een paarsrode schil met zoet groen vruchtvlees. De smaak is wat minder sterk dan de andere soorten. Vaak wordt deze soort gebruikt voor jam.

Zijn pruimen gezond?

Pruimen zijn vezelrijk en goed voor je spijsvertering. Vezels zorgen voor een optimale darmwerking en zijn daarnaast gunstig voor het cholesterolgehalte. Wetenschappelijk onderzoek heeft ook aangetoond dat de vrucht een sterke antioxidantwerking hebben, misschien wel de sterkste van alle vruchten. Antioxidanten beschermen ons lichaam tegen allerlei ziektes.

Voedingswaarden per 100 gram

  • Kcal 49 kcal
  • Vet 0.0 g
  • Koolhydraten 9.6 g
  • Eiwit 0.8 g
  • Vitamine C 5 mg
  • Vezels2.2 g
  • KJ 177 kJ

Waarom zijn pruimen laxerend?

Als je last van constipatie hebt, kun je 1 á 2x per dag een glas pruimensap nemen. De zoete drank werkt laxerend, omdat het een bron van sorbitol is. Dit geldt ook voor het eten van de vrucht.

Gedroogde pruimen

Gedroogde paarse pruimen worden ook wel pruimedanten genoemd. Door ze te drogen concentreren de suikers zich in de vrucht waardoor ze erg zoet zijn en donkerder van kleur worden. Na deze bewerking zijn ze ook langer houdbaar. Wel bevatten ze dan nog net zoveel voedingsstoffen

Pruimensalsa

Pruimensalsa is erg lekker bij de gebakken vis. Je maakt het door 8 pruimen te halveren en ze daarna in kleine blokjes te snijden. Meng de pruimen met een gesnipperde rode ui, twee eetlepels citroensap, een eetlepel olijfolie, een half bosje fijngehakte koriander. Je kunt het eventueel op smaak brengen met wat zout en peper.

Pruimensap

Kant-en-klare pruimensap uit de winkel bevat vrij veel suikers en dus energie. Per 100 ml bestaat het sap uit 19 gram koolhydraten en 14 gram suiker. Fruit kun je dan ook beter eten dan drinken. ook omdat je dan veel eerder merkt dat je vol zit. Wil je toch pruimensap drinken, maak het dan zelf. Wat heb je nodig?

  • 4 pruimen
  • 0.5 stuk(s) citroen
  • Optioneel: 1 eetlepel (s) honing (eventueel suiker, stevia, of ander zoetmaker naar smaak )
  • 0.25 liter koud water
  • 1 handvol ijsblokjes

Pruimenjam

De lekkerste jam maak je natuurlijk zelf. Maak je het op de ouderwetse manier dan heb je een kilo geleisuiker nodig per kilo ontpitte pruimen. Maar het kan ook simpeler en zonder suiker. Wat heb je dan nodig? 1 kilo pruimen, 3 eetlepels chiazaad en 1 limoen. Pureer de pruimen en doe ze in de pan. Pers de limoen uit en doe het sap bij de pruimen. Breng alles aan de kook en laat dit een half uur zachtjes koken. Voeg de chiazaad toe en roer deze er goed doorheen. Doe de jam in een pot en laat deze op de kop afkoelen.

Pruimen bewaren

Wanneer je pruimen koopt horen ze stevig te zijn, maar bij een lichte vingerdruk mogen ze iets meegeven. De schil hoort helder van kleur, glad en gaaf te zijn. Te harde pruimen zijn nog niet rijp genoeg. Laat gedeukte exemplaren liggen. Die gaan namelijk veel sneller rotten. Doe pruimen niet in de koelkast. Dan verstoor je namelijk het rijpingsproces. Bewaar ze wel op een koele plaats. Daar kun je ze langzaam verder laten rijpen.

Pruimen invriezen

Invriezen is een geweldige manier om de vruchten voor twaalf maanden te conserveren. Zoete, koude pruimen zijn heerlijk en kun je rechtstreeks uit de vriezer eten. Je zou ze echter ook kunnen gebruiken voor het maken van een vruchten- of pruimentaart. Er zijn twee methodes:
Ontvel en ontpit de vruchten. Deel ze vervolgens door vieren en doe ze in plastic zakken of doosjes en plaats ze in de vriezer.
Je kunt de pruimen ook invriezen als moes. Hiervoor ontvel je de vruchten. Vervolgens ontpit je ze en kookt ze met een bodempje water tot moes. Voeg eventueel suiker naar smaak toe.


Je kunt deze onderwerpen volgen
Culinair
Culinair
Eten & drinken
menu