Waakhond ACM: 'Consumenten vaak misleid bij nieuw energiecontract'
Consumenten worden steeds vaker misleid door sommige aanbieders van energiecontracten. Die profiteren van huishoudens die op zoek zijn naar goedkopere maandrekeningen voor hun gas en stroom. Ze krijgen ongevraagd dringende telefoontjes om over te stappen. Door misleiding zijn ze vaak veel duurder uit.

'We zien het aantal meldingen van agressieve en misleidende werving voor nieuwe energiecontracten helaas toenemen.' Foto: Getty Images
Nu de gas- en stroomtarieven sinds de piek van vorig jaar dalen, speuren consumenten naar minder prijzige vaste energiecontracten, voor een jaar of langer.
Consumenten lopen momenteel alarmerend vaak tegen bedrog aan, waarschuwt de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). „Met het op gang komen van de energiemarkt zien we het aantal meldingen van agressieve en misleidende werving voor nieuwe energiecontracten helaas toenemen”, zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM.
Hij noemt geen namen van de agressieve verkopers die misleiden. Maar „we doen onderzoek naar bedrijven waar we veel klachten over krijgen”, stelt hij na een stroom van klachten.
Meer keuze
Dit artikel is alleen te lezen voor onze abonnees.
Kies voor een van de onderstaande abonnementen om direct verder te lezen.
PREMIUM heb je al voor maar € 1,50 per week!
Abonnement
PREMIUM -50%
Upgrade (optioneel)
- Ma t/m za de krant online lezen
- Ma t/m za de krant online lezen
- Zaterdag de weekendkrant op papier