Meer

Het wauw gevoel van meditatie. Hoe moet je mediteren?

Rustig worden, even in het hier en nu en je gedachten even laten voor wat ze zijn. En misschien zelfs een wauw gevoel. Dat kan meditatie allemaal voor je betekenen. Hoewel veel mensen denken dat meditatie alleen betekent dat je doodstil blijft zitten, zijn er ook meditatievormen waarbij je beweegt. En meditatie is niet moeilijk zoals veel mensen denken, je kunt het heel snel leren. Elke dag 1 of 2 keer mediteren, kan er voor zorgen dat je je veel beter voelt en veel minder stress ervaart.

FOTO SHUTTERSTOCK

Lees meer over
Gezond

Wat gebeurt er bij meditatie?

De geest komt tot rust, de aandacht wordt alert en het lichaam ontspant. Dat is wat meditatie doet met mensen. Maar hoe komt dat nu? In feite door de drie elementen van meditatie. Je focust je, je laat de gedachten die langskomen verder vliegen en je accepteert alles wat je denkt of voelt als zijnde goed. Het is een misverstand dat je geen gedachten meer hebt als je mediteert. Dat is onmogelijk, want je gedachten zijn er altijd.

Verschillende soorten meditatie

Wat er gebeurt met meditatie is dat je je concentreert op iets. Dat kan een woord zijn, een stem die je begeleidt, een plaatje, je ademhaling of de manier waarop je beweegt. Door die focus ben je als het ware verder weg van je gedachten. De gedachten die wel voorbijkomen - en dat zullen er ongetwijfeld veel zijn - laat je gaan. Dus als je bedenkt dat je nog moet boodschappen dan train je je zelf vervolgens zo dat je die gedachte gewoon laat passeren. Dat doe je door je weer te richten op bijvoorbeeld je mantra (dat is een woord dat je hebt gekregen van bijvoorbeeld een Transcendente Meditatie meester of een andere leraar die je leert mediteren), door weer te focussen op de stem die je begeleidt (kan van een CD zijn) of door bijvoorbeeld je aandacht te richten op de stappen die je doet als het om bewegingsmeditatie gaat.

Aandacht schiet heen en weer

Dat je aandacht van hot naar haar schiet en je je helemaal niet in een soort van niets zone bevindt, is heel gewoon bij meditatie. Soms denken mensen overigens wel dat ze ergens heen gaan waar alle dagelijkse beslommeringen als sneeuw voor de zon verdwenen zijn. Dat is niet het geval. Dus verwacht je dat en denk je daardoor dat je het niet goed doet, dan klopt dat beeld niet. Wie langer mediteert, merkt wel dat je in een toestand komt waarin de dagelijkse rompslomp veel verder van je afstaat gedurende de meditatie. Gewoon omdat je je weer focust op datgene wat jou rust brengt en in het hier en nu. En zit je in de rust, dan ben je daar vaak ook zomaar weer opeens uit en begint het riedeltje opnieuw. Wie langer mediteert, zal wel merken dat je sneller bij het punt bent van rust en van beter kunnen focussen.

Accepteren

Meditatie staat ook voor acceptatie. Voor alles wat er is. Dus de hond die op de achtergrond blaft, de gedachte dat de afwas er nog staat, het beroerde gevoel van die bedorven garnalen van gisteravond. Bij meditatie mogen die gedachten er alleen allemaal zijn en hoeft er even geen vervolg aan gegeven te worden. Tijdens meditatie oordeel je ook niet, hoef je niet na te denken over wat je vindt of dat je actie moet ondernemen. Je accepteert gewoon alles wat er op dat moment is. Niet ervoor, niet erna, maar dat ene moment.

Het wauw moment

Wie mediteert, zal al snel merken dat er door die meditatiemomenten rust in het leven komt. Al is het maar even voor die momenten dat je gaat zitten en let op ademhaling, beweging of een mantra herhaalt. Ook daarna overheerst vaak een prettig gevoel en vaak heb je na de meditatie ook weer een heel fris gevoel. Maar je kunt ook een wauw gevoel ervaren, waarbij het lijkt alsof je niet meer in je lichaam zit. Het lijkt alsof je los bent van alles, dat je kruin in regelrechte verbinding staat met het universum. Dat geeft dan ook vaak echt een soort wauw gevoel. Gewoon omdat het een lekker gevoel is. Mensen die samen mediteren, kunnen ook ervaren dat de ruimte waarin ze zich bevinden opeens vele malen groter aanvoelt. Alsof ze niet in een kamer zitten, maar deel zijn van het universum.

Mediteren voor beginners

Mediteren kun je leren van meesters van allerlei stromingen. Van TM (Transcendente Meditatie) tot een Zenmeester voor ZaZen en van trainingen in Mindfulness tot Qi (ademhalingsmeditatie) tot een geleide visualisatie. Als je een meester hebt of je volgt een cursus, dan krijg je een gedegen uitleg van wat de meditatie inhoudt. Ook is er vaak een soort ceremonie aan verbonden om aan te geven dat je je die meditatie nu goed beheerst.

Maar het kan ook veel simpeler. Zelf mediteren met een filmpje en/of muziek van YouTube of een meditatie CD bijvoorbeeld. Zoek in dat geval iets uit wat bij je past, sluit je ogen en volg de geleide visualisatie, dat wil zeggen wat de stem je opdraagt te doen. Dat doe je overigens vaak met gesloten ogen, omdat je je dan beter kunt focussen. Wil je het zonder stem en vanuit jezelf, zoek dan een woord dat bij je past, ga gemakkelijk zitten en herhaal dat woord een kwartier tot 20 minuten in je hoofd. Zeg het steeds weer voor je uit, tot er een soort cadans ontstaat. Als je gedachten afdwalen mag dat, maar laat ze dan ook weer schieten. En door dat simpelweg te doen, ben je al gewoon aan het mediteren. Moeilijker is het niet.

Nieuws

Meest gelezen

menu