Tien dingen die je moet weten als je naar de sauna gaat

Ga je een dag naar de sauna? Lees voordat je je kleren uittrekt dit 10-stappenplan en beleef de ultieme sauna-ervaring.

FOTO SHUTTERSTOCK

Lees meer over
Gezond

1. Ga naar het toilet

Dit wordt vaak vergeten, maar is vanuit hygiënisch oogpunt belangrijk: ga eerst naar het toilet.

2. Pak een douche en scrub

Pak een warme douche en maak gebruik van het scrubzout. Zo scrub je de dode huidcellen weg en staan je poriën helemaal open. Van buiten ben je nu schoon, nu kan de reinigingsbeurt van binnenuit beginnen.

3. Neem een voetenbad

Ga in je badjas of bloot met je voeten in het voetenbad zitten. Net zolang tot je huid klam aanvoelt. Dan is de transpiratie goed op gang gekomen, hét moment om de sauna in te gaan.

4. Kies een sauna

Kies een sauna naar jouw keuze, ze zijn er van mild warm tot heel heet. Als je een beginnend saunabezoeker bent, kies dan niet meteen de allerheetste sauna. Bouw het rustig op. Ook voor de meer doorgewinterde saunagast een verstandige keuze. Ga je naar een droge sauna: slippers uit en volledig op een handdoek zitten of liggen. In een droge sauna kun je op verschillende hoogtes zitten. Hoe hoger, hoe warmer. In een natte sauna (stoombad) laat je de handdoek juist buiten de cabine hangen.

5. Koel af in de buitenlucht

Na maximaal 15 minuten in de sauna ga je naar buiten om af te koelen. Zuig je longen vol frisse lucht. Ga zonder handdoek rustig lopen of ga op een ligbedje uitrusten. Richtlijn is: zo lang als je in de sauna hebt gezeten, koel je af. Dus 10 minuten sauna, dan ook 10 minuten afkoelen.

6. Spoel je af onder de douche

Nadat je bent afgekoeld aan de buitenlucht, pak je een douche. Je mag zelf weten of het een warme of koude douche is. Belangrijk is dat je het (opgedroogde) zweet van je lichaam afspoelt. Gebruik geen zeep of shampoo. Zeepresten kunnen juist je (schone) poriën weer verstoppen. Als je wilt, kun je nog een duik in het zwembad nemen, vijf minuten in de whirlpool borrelen of de lekkere geuren in een kruidenkamer opsnuiven.

7. Vul je vocht aan

Het is not done om water mee de cabine in te nemen. Het is wél belangrijk gedurende je saunabezoek goed te drinken. Maar dan alleen ná je saunabad. Drink geen alcohol, wel water, thee, koffie of sap. Zo vul je het vocht dat je door het transpireren bent kwijtgeraakt, weer aan.

8. Rust uit

Trek je badjas aan en ga lekker op een ligbedje liggen of nestel je in een stoel in het restaurant of relaxruimte. Neem een half uur tot drie kwartier rust voordat je aan een nieuwe ronde begint.

9. Start opnieuw

Begin weer van voren af aan met het sauna-ritueel. Enige stap die je mag overslaan, is de scrubsessie.

10. Stap in een schoon bed

Na het saunabezoek zijn je lichaam en geest helemaal gereinigd. Moe maar voldaan ga je weer naar huis. Niets lekkerder dan in een bed met schoon beddengoed te stappen. Drink nog een glas water en slaap lekker.

Nieuws

menu