Toerisme speelt in op Instagram-hype. Op jacht naar het perfecte plaatje: 'Wel een beetje oppervlakkig. Moet je mensen nou zo lokken?'

Wie reist, laat dat zien op de socials. Bekende trekpleisters spelen daar al jaren handig op in, en inmiddels haakt iedere doorsnee regio of plaats aan. Met allerhande campagnes, inclusief Instagram-spots en speciale logo’s. De vraag is of zij zichzelf daarmee in hun voet schieten, of toch de massa aan weten te spreken.

Selfie in Parijs

Selfie in Parijs Foto: Shutterstock

Lees meer over
Eropuit
Tech

,Ja, de vakantie moet Instagrammable zijn. Vandaar dat we bijvoorbeeld zelfs een speciale stoel neerzetten op een uitkijkpunt, zodat mensen daar foto’s kunnen maken”, vertelt Christoph Eisinger, de managing director van de Oostenrijkse skiregio Ski Amadé. Afgelopen vrijdag lanceerde de regio een speciale app – Ski Amadé Sensations – waarmee de toerist vooraf een route langs de mooiste plekjes kan uitstippelen, inclusief de beste fotopunten. Ski’s uit, haren goed, snel even een kiek met besneeuwde toppen en strakblauwe lucht.

Oppervlakkig