DVHN commentaar | Lelylijn staat erin, nu samen blijven strijden voor de 'Drentse' Nedersaksenlijn want de buit is nog niet binnen

De Lelylijn staat in het coalitieakkoord dat VVD, D66, CDA en ChristenUnie gisteren hebben gepresenteerd. De komende regeerperiode worden de plannen voor de nieuwe spoorverbinding (Groningen via Drachten en Heerenveen naar Lelystad waar ook Leeuwarden op aansluit) uitgewerkt. De 3 miljard euro die Den Haag reserveert, moet door regio en Brussel nog wel ongeveer worden verdubbeld om de rails ook echt te kunnen gaan leggen, maar de roep uit het Noorden is in elk geval serieus genomen.

(VLNR) Gert-Jan Segers (ChristenUnie), Sigrid Kaag (D66), Mark Rutte (VVD) en Wopke Hoekstra (CDA) tijdens de persconferentie over het coalitieakkoord van de vier regeringspartijen VVD, D66, CDA en ChristenUnie.

(VLNR) Gert-Jan Segers (ChristenUnie), Sigrid Kaag (D66), Mark Rutte (VVD) en Wopke Hoekstra (CDA) tijdens de persconferentie over het coalitieakkoord van de vier regeringspartijen VVD, D66, CDA en ChristenUnie. Foto: Sem van der Wal

Lees meer over
Commentaar

Afgelopen zomer presenteerden Drenthe, Groningen en Friesland samen met Flevoland het Deltaplan voor het Noorden met daarin de bouw van 225.000 extra woningen, economische groeibelofte en waarvan dus de Lelylijn als ruggengraat fungeert. Onderzocht wordt de Lelylijn door te trekken naar Duitsland. Daar voelden de Duitsers tot afgelopen zomer nog niet veel voor, maar ook daar treedt een nieuwe regering aan.