Te langzaam rijden een probleem? Ik heb geen moeite om ‘met de stroom mee’ te rijden, maar alleen zolang ik daarmee geen snelheidslimieten overschrijd | opinie

De N34 bij Emmen. Foto: DVHN

Knipperende lichten, toeterende auto’s, vrachtwagens die hem inhalen: Gert Hardeman heeft het ‘aanpassen aan het andere verkeer’ nooit goed onder de knie gekregen. Hij wil nu eenmaal niet sneller rijden dan is toegestaan.

In het Dagblad van het Noorden van 22 juli jongstleden pleitte Veilig Verkeer Nederland (Vvn) Drenthe tegen langzamer rijden dan toegestaan op de N34 (tussen De Punt en Emmen). Er komt een campagne.

Op zich terecht natuurlijk om langzame rijders te vragen secundaire wegen te gebruiken om frustratie bij anderen en daarmee gevaar te voorkomen. Mevrouw Baas van Vvn Drenthe herhaalde een les die ik kennelijk nooit heb kunnen leren: „Les 1 als je leert autorijden is dat je je aan het andere verkeer moet aanpassen.”

Ik leerde 57 jaar geleden autorijden en mijn instructeur hamerde bij mij elke les op deze les 1, in zijn woorden: „Ga met de stroom mee.” Ik had daar geen moeite mee zolang ik daarmee geen snelheidslimieten overschreed. Maar de les die ik maar niet kon leren was om dat gewoon wel te doen.

Het examen hing er vanaf

Voor ik instapte om af te rijden, zei mijn instructeur een laatste keer: „Met de stroom mee!” De uitslag van het examen zou er vanaf hangen, zo had ik allang begrepen.

Snelheidslimieten waren mijn zwakke punt en dat is zo gebleven. Als we op democratische wijze regels afspreken, vind ik het lastig me daar gewoon niet aan te houden. Ik zie dat ik daarin tot de uitzonderingen behoor, want mijn rijgedrag roept geregeld knipperen met de lichten achter mij op, en regelmatig ook geclaxonneer. Laat ik het over gebaren die naar me gemaakt worden als ik word ingehaald maar zwijgen.

Dat is allemaal wat mij betreft tot daaraantoe. Erger vind ik dat ik ook geregeld wordt ingehaald door vrachtwagencombinaties en dan soms fors moet afremmen om te voorkomen dat die in de problemen komen met tegenliggers. Zo voel ik me soms echt een gevaar op de weg.

Snelheidsmeters met 10 procent afwijking

Voor de duidelijkheid: ik weet dat in Europa de snelheidsmeters in auto’s om mij onduidelijke reden ongeveer 10 procent meer snelheid moeten aangeven dan de echte snelheid en daar reken ik altijd mee. Eén voorbeeld: ik rijd geregeld het traject A28 door Zwolle. Daar is bij een geopende smalle spitsstrook een maximumsnelheid van 80. Ik rijd daar op de rechterbaan met op de teller 87 of 88 en op de TomTom 80 of 81, wat dan de werkelijke snelheid is. Vrijwel iedereen gaat me daar inhalen, ook veel grote vrachtwagencombinaties.

Ook daar voel ik me soms een gevaar op de weg. Een campagne tegen langzamer rijden dan toegestaan? Dan ook wat doen tegen sneller rijden dan toegestaan. Vind ik.

Gert Hardeman is inwoner van Meppel

Je kunt deze onderwerpen volgen
Opinie
menu