Opinie: Links voorrang levert 8 tot 24 miljard welvaartswinst

Op een rotonde heeft links al voorrang, het is logisch omdat overal in te voeren.

Voorrang voor links in het verkeer heeft economisch en verkeerstechnisch grote voordelen. Hoog tijd voor nader onderzoek.
Lees meer over
Opinie

Waarom geven we verkeer van links niet overal voorrang? We doen dat nu al bij alle rotondes en dat is ook logisch. Want als links daar geen voorrang zou hebben, dan zou iedereen de rotonde op rijden om daar vervolgens te stoppen om rechts voorrang te geven, met als resultaat dat iedereen op de rotonde stil staat en ook rechts geen voorrang meer krijgt. Ook bij een gewone kruising rij je door tot je op de kruising staat om daar het verkeer van rechts voorrang te geven. Dat mag wel niet, maar dat doet iedereen toch. Als iedereen netjes vóór het kruispunt wacht, stroomt het verkeer wel door, maar daar ben je niet zeker van, dus rij je zelf maar vast het kruispunt op. Hetzelfde gebeurt bij T-kruisingen. Bij links voorrang (LV) doet dat ‘kruispunt blokkeren’ probleem zich niet voor en stroomt het verkeer veel beter door.

Reistijdwinst