E-bikers moeten vooral lekker blijven fietsen, schaamte is nergens voor nodig. Qua duurzaamheid en stroomverbruik is de e-bike onverslaanbaar | opinie

Qua duurzaamheid en stroomverbruik is de e-bike onverslaanbaar. Foto: Shutterstock

Bert Hidding is een enthousiaste fietser, ook op de e-bike, en hij vindt oproepen tot schaamte een weinig constructieve manier van discussiëren.
Lees meer over
Opinie

Ruim een week geleden stond er een opiniestuk in deze krant van zelfbenoemd fietsliefhebber Erik Koletzki dat (gezonde) mensen met een e-bike zich diep moesten schamen (‘ E-bikers moeten zich diep schamen ’, DvhN , 16-05). De e-bike zou leiden tot luiheid en te veel stroom gebruiken.

Als enthousiast fietser (woon-werk e-bike, vrije tijd racefiets) en gepassioneerd volger van duurzame ontwikkelingen stuit mij dat in ernstige mate tegen de borst. In de eerste plaats omdat oproepen tot schaamte een weinig constructieve manier van discussiëren is en in de tweede plaats omdat de voordelen van e-bikes voor mobiliteit en duurzaamheid erg groot zijn.

De e-bike is voor veel mensen een uitkomst die om wat voor reden dan ook een wat mindere conditie hebben. De e-bike zorgt voor mobiliteit, zelfstandigheid en voor lichaamsbeweging. Alles is beter dan achter de geraniums te zitten of de ritten noodgedwongen met de auto te maken.

Uitstekend alternatief voor woon-werkverkeer

In toenemende mate worden e-bikes ingezet voor woon-werkverkeer. In het Noorden is dat goed te zien in de stad Groningen. Aangewakkerd door de hoge huizenprijzen in de stad, trekken jongen gezinnen naar de omliggende dorpen om te wonen en om in de stad Groningen te blijven werken.

Zuidhorn, Bedum, Winsum, Haren, Eelde-Paterswolde, Peize, Roden, Leek et cetera liggen allemaal op 10-20 kilometer afstand. Met de auto in 20-40 minuten te doen, met de gewone fiets ben je als snel 30-60 minuten onderweg.

‘Echte fietsliefhebbers’ zoals de heer Koletzki doen dit graag, het punt is echter dat niet iedereen fietsliefhebber is. Mensen willen gewoon vlot en comfortabel (zonder zweet) op hun werk komen. Met de e-bike kan dit uitstekend, waarbij de reistijd vergelijkbaar is met de auto.

Voldoet ruimschoots aan matig-intensief bewegen

Dat e-bikers hierbij nauwelijks lichaamsbeweging krijgen kan ik ontkrachten op basis van de hartslaggegevens van mijn sporthorloge. Mijn gemiddelde hartslag tijdens mijn 13 kilometer lange woon-werk rit ligt rond de 120-125 slagen per minuut. Dit is wat lager dan mijn hartslag op de racefiets (140-160 slagen), maar voldoet ruimschoots aan de norm van matig-intensief bewegen.

Qua duurzaamheid en stroomverbruik is de e-bike onverslaanbaar ten opzichte van alle vormen van (gemotoriseerd) vervoer. Het verbruik ligt tussen de 4-8 wattuur per kilometer, dit komt overeen met 50-100 kilometer op 1 acculading. Ter vergelijking, een elektrische auto verbruikt 150-250 wattuur per kilometer, dit is meer dan dertig(!) keer zo veel als een e-bike.

Op basis van mijn eigen berekeningen kost 5000 kilometer per jaar fietsen circa 25 kWh aan stroom. Dit is minder dan 1 procent van mijn stroomverbruik. Alleen al mijn koelkast doet 250 kWh per jaar.

Stroomgebruik 1 offshore windmolen

Het lage energieverbruik van e-bikes wordt bekrachtigd door Martien Visser, Lector Energietransitie bij Entrance in Groningen: „Het stroomverbruik van alle e-bikes in Nederland kan worden opgewekt met 1 offshore windmolen.” Daarmee lijkt mij het duurzame karakter van e-bikes meer dan voldoende aangetoond.

Ik zou alle e-bikers willen oproepen om vooral lekker te blijven fietsen. Schaamte is nergens voor nodig! Forensen die met de auto naar hun werk gaan, waarbij de afstand met de gewone fiets net wat te groot is, kan ik van harte de e-bike aanbevelen. Naast duurzaamheid en lichaamsbeweging scheelt het ook behoorlijk in de sterk gestegen brandstofkosten.

Het is goed om te zien dat gemeenten en provincies hard bezig zijn om de fietsvoorzieningen op een hoger niveau te krijgen met onder andere ‘doorfietsroutes’. Wat mij betreft goed besteed geld om nog meer mensen uit de auto en op de fiets / e-bike te krijgen.

Bert Hidding uit Eelde is bedrijfseconoom en financieel manager. Hij schrijft regelmatig over energietransitie en duurzaamheid

Als ingelogde PREMIUM lezer kun je op dit artikel reageren. Hierbij hebben we een aantal huisregels voor opgesteld welke je hier kunt lezen.

Reageren

Nog geen toegang tot PREMIUM, abonneer je hier

Nieuws

Meest gelezen

menu