Kunstenaar 'schoffeert' Groninger Museum? Wanneer je als museum geëngageerde kunst wil tonen, moet je ook zo moedig zijn de kunstenaar de volle vrijheid te geven | opinie

Dansers van Fossil Free Culture NL tijdens hun protestactie met Marit Westerhuis in het Groninger Museum. Foto: Fossil Free Culture NL

Marinus Augustijn en Agnes Scholte nemen het op voor kunstenaar Marit Westerhuis, die het Groninger Museum op de opening van haar tentoonstelling ‘Megalith’ verraste met een anti-Gasunieprotest.
Lees meer over
Opinie

Met verbazing lazen wij de reactie van het Groninger Museum op de protestactie van Marit Westerhuis bij de opening van haar tentoonstelling Megalith in datzelfde museum (‘Kunstenaar ‘schoffeert’ Groninger Museum’, DvhN , 12-04).

Volgens ons is Marit de gedroomde winnaar van de Young Grunn Artist. Niet alleen reflecteert ze op de samenleving; ze engageert zich er ook mee. Natuurlijk had ze de relatie museum-Gasunie impliciet kunnen laten, maar ze kiest ervoor om de vinger op de gevoelige plek te leggen.

Uit de reactie van het museum blijkt dat ze daar volledig in is geslaagd. Als kunstenaar heeft Marit iets te zeggen en ze neemt daar 100 procent verantwoordelijkheid voor, door niet eerst een en ander met het museum af te stemmen.

Museum wil publiek toch aanzetten tot meningsvorming?

Aanvankelijk kon Groningen blij zijn met de financiële steun van de Gasunie. Maar al lang is duidelijk dat de gaswinning miljarden euro’s schade heeft veroorzaakt aan het Groninger cultuurlandschap, en nog steeds wordt er moeilijk gedaan over het herstel ervan. Hierbij komt ook nog de milieuschade die fossiele brandstoffen ons opleveren.

Het museum zou zich gesteund kunnen voelen door het protest. In zijn mission statement staat immers dat het museum het publiek wil aanzetten tot meningsvorming. Gezien zijn reactie lijkt het Groninger Museum zich daarentegen meer verbonden te voelen met de Gasunie dan met de bevolking van Stad en Lande.

Van deze bevolking heeft het museum de opdracht gekregen om kunst en cultuur te verzamelen en te tonen. In de collectie, in het beheren en tonen ervan, is door de gemeenschap een veelvoud van de miljoenen van de Gasunie gestoken.

Actie kunstenaar is ronduit moedig te noemen

Volkomen terecht heeft de kunstenaar gebruikgemaakt van de mogelijkheden die de expositie haar bood. Haar actie is ronduit moedig te noemen.

Wanneer je als museum geëngageerde kunst wil tonen, moet je ook zo moedig zijn de kunstenaar de volle vrijheid te geven en te ondersteunen in maximale zeggingskracht. Het is te hopen dat het museum de discussie rond dit werk ziet als een onlosmakelijk onderdeel ervan en deze openbaar en inhoudelijk voert.

Dus weg uit de sfeer van jij-bakken – „Vraag Marit Westerhuis trouwens ook even waarvan haar installatie is gemaakt.” (antwoord: van kunststof) – en fatsoen. Dat laatste is nou net waar het bij de Gasunie aan ontbreekt.

Marinus Augustijn en Agnes Scholte zijn initiatiefnemers van Kunstruimte Block C, Groningen

Als ingelogde PREMIUM lezer kun je op dit artikel reageren. Hierbij hebben we een aantal huisregels voor opgesteld welke je hier kunt lezen.

Reageren

Nog geen toegang tot PREMIUM, abonneer je hier

Nieuws

menu