Vera een sociëteit voor oude witte mannen? Ik ben daar echt niet gaan werken omdat ik graag mannen in de leeftijd van mijn vader van bier voorzie | opinie

Optreden van de Nederlandse band Price in Vera, 27 april dit jaar. Foto: Jaspar Moulijn

Jan Westera schreef dat muziekcentrum Vera verworden is tot een club voor oude, verstokte fans van een bepaald soort rammelrock. Annemarie van Dijk (29) zou hem graag laten zien dat Vera zoveel meer is.
Lees meer over
Opinie

Met verbazing las ik het stuk van Jan Westera over Vera (‘Vera gaat ten onder als er niet iets verandert’, DvhN , 19-10). Als vrijwilliger bij Vera kan ik me niet in het stuk herkennen. Letterlijk. Want volgens Westera zijn er nauwelijks jonge mensen en al helemaal geen jonge vrouwen in Vera.

Het eerste wat mij opvalt is de timing van het stuk. Het leest als kritiek op Peter Weening, die 41 jaar programmeur is geweest. Het voelt oneerlijk om deze kritiek te uiten in de eerste weken van de nieuwe programmeur, zonder dat die iets van zijn vaardigheden heeft kunnen laten zien.

Gelukkig schrijft Westera dat hij vertrouwen heeft in Peter Dijkstra als ‘nieuwe hoge priester van de poptempel’. Is zijn kritiek op de oude priester dan geen mosterd na de maaltijd?

Mij zie je er niet snel

Ten tweede de profilering van Vera als ‘oude witte mannenclub’. Toegegeven, in de Vera-programmering zijn er zo nu en dan concerten waar vooral een ouder, wit en mannelijk publiek op afkomt. Wellicht zijn dit de concerten die de auteur bezoekt.

Het klopt namelijk ook dat je mij, en veel van de andere jonge vrijwilligers, daar niet zo snel zal zien. Maar ik kan verzekeren dat de vele jonge vrijwilligers echt niet in Vera gaan werken omdat ze graag mannen in de leeftijd van hun vader van bier willen voorzien.

Graag neem ik de auteur eens mee naar andere concerten, zodat hij kan zien dat Vera zoveel meer is. Neem bijvoorbeeld vorige week. De Turkse dark wave band She Past Away speelde voor een uitverkochte zaal. Terwijl ik bij het podium stond, zag ik rijen vol jonge mensen, en ja: vooral vrouwen, vooraan staan.

Jong en ook internationaal publiek

Hetzelfde geldt voor andere concerten, zoals recent The Homesick, de Downstage-concerten op zaterdag en de dansavonden van LOFT die al jarenlang een jong en ook internationaal publiek trekken.

Het is juist de combinatie van muziekhistorie en vernieuwende bands die Vera voor mij zo mooi maakt. Westera noemde de band Otoboke Beaver om te illustreren dat niemand de volgende week nog weet bij welke bands ze zijn geweest. Ik kan me dat concert nog goed herinneren.

Het concert was niet uitverkocht en Otoboke Beaver is ook niet de nieuwe Nirvana geworden. Wel was het een verrassend optreden en verlegde het de grenzen van wat we onder punk en underground verstaan. En is dat niet waar een goed Vera-concert om draait?

Kán diverser en inclusiever

Overigens moet ik Westera op een punt gelijk geven: Vera kan zeker diverser en inclusiever. Graag zelfs. Maar met een steeds meer diverse programmering en een nieuwe programmeur heb ik goede hoop.

Annemarie van Dijk is 29 jaar en sinds 2010 vrijwilliger bij Vera

Als ingelogde PREMIUM lezer kun je op dit artikel reageren. Hierbij hebben we een aantal huisregels voor opgesteld welke je hier kunt lezen.

Reageren

Nieuws

Meest gelezen

menu