Veel verhitte reacties over de 5 euro entree voor het Bevrijdingsfestival. Maar waarom moet vrijheid eigenlijk gratis zijn? | opinie

Extatisch publiek tijdens optreden rapper Boef op Bevrijdingsfestival Groningen in 2017. Foto: Corné Sparidaens

Niels Cornelis Meijer vraagt zich af waarom het vanzelfsprekend is dat een bevrijdingsfestival gratis is. Moet het altijd gratis blijven omdat het altijd zo is geweest? Is het een principekwestie?
Lees meer over
Opinie

Met verwondering bekijk ik de discussie over de toegangsprijs voor het Bevrijdingsfestival in Groningen. Zoveel verhitte reacties, de wereld is te klein: geld vragen voor een event met het woord VRIJ in de titel. Kennelijk moeten dingen die met vrijheid te maken hebben gratis zijn in Nederland. Anders is de vrijblijvendheid eraf.

Ik heb de indruk dat het merendeel van de mensen dat boos is, zelf die 5 euro wel kan veroorloven. Nemen ze het op voor de minima? Hebben ze die minima om input gevraagd? Uit ervaring weet ik dat een dagje festival al snel 50 euro kost. Veel mensen hebben die luxe niet.

Bovendien is er een mogelijkheid om gratis binnen te komen als je weinig te besteden hebt. Ander detail: het festival is gratis, goeddeels dankzij fondsen en gemeenschapsgeld. Dat betekent dat mensen die niet komen onevenredig veel meebetalen.

Het was toch altijd gratis?

Maar de discussie gaat volgens mij om het principe. Dat vrijheid per definitie niks kost. Dat het vanzelfsprekend is dat een bevrijdingsfestival gratis is. Of doordat het altijd gratis is geweest, het ook altijd gratis moet blijven?

We vieren wat mij betreft dat we 70 jaar geleden bevrijd zijn. Dat wij in een vrij land leven. En dat we daarvoor heel dankbaar mogen zijn. Dat juist die vrijheid het ding is wat niet vanzelfsprekend is. Een heel ander soort vanzelfsprekendheid dan de vrijheid om gratis naar ons jaarlijkse feestje te gaan.

Ik snap ook wel dat het pijn doet en dat het teleurstellend is. Omdat er al zoveel dingen duurder zijn geworden. Maar begrijp dan ook dat het organiseren van een festival flink duurder is anno 2022. De prijzen van podia, tenten, hekken, beveiliging, licht en geluid zijn fors gestegen. En het is echt niet zo dat de mensen in de culturele sector de grootste graaiers zijn.

Zie het als een investering

Draai het anders om: met jouw investering kan ook in de toekomst betaald worden voor inhoud, artiesten, productie en crew. Bovendien is het op deze manier minder afhankelijk van gemeenschapsgeld. Overigens vind ik ook dat als er winst gemaakt wordt, dit ten goede zou moeten komen aan initiatieven voor mensen die minder vrijheden hebben.

Niels Cornelis Meijer is fotograaf en inwoner van Groningen

Als ingelogde PREMIUM lezer kun je op dit artikel reageren. Hierbij hebben we een aantal huisregels voor opgesteld welke je hier kunt lezen.

Reageren

Nog geen toegang tot PREMIUM, abonneer je hier

Nieuws

menu