Opinie: 'Waterstoftrein toont gebrek aan politieke visie'

De presentatie van de waterstoftrein, waarbij ook minister voor Milieu en Wonen, Stientje van Veldhoven (witte jas en bruine sjaal), aanwezig was. Foto Archief Peter Wassing

Door de met het nodige tromgeroffel gepresenteerde waterstoftrein dreigt Noord-Nederland de aansluiting op het Europese spoornet te missen. We kunnen gewoon niet zonder bovenleiding.
Lees meer over
Opinie

Sinds 7 maart 2020 rijdt er een waterstoftrein als test tussen Groningen en Leeuwarden. De kop in Dagblad van het Noorden boven een bericht over de trein luidde: ‘Treinspecialisten vergapen zich in Groningen aan de eerste waterstoftrein op het Nederlandse spoor’. Maar is de waterstoftrein, als we het coalitieakkoord van de provincie Groningen erbij pakken, wel zo’n slim idee? Of is het een ambtelijk speeltje dat zonder verder nadenken akkoord bevonden is? Want feitelijk spoort de waterstoftrein niet met wat er op bladzijde 18 van het coalitieakkoord staat: ‘Wij blijven ook inzetten op een snellere spoorverbinding Groningen-Bremen/Hamburg. Tevens onderzoeken wij de Nedersaksenlijn, optimalisatie van de Hanzeroute via Noord-Duitsland richting Scandinavië en aansluiting op de Emslandstrecke richting Midden-Duitsland.’

Ambitie