Stelling van de dag: Deelscooters zijn eerder een probleem dan een oplossing

'Ik zie volstrekt gezonde studenten, die eerst altijd fietsten, nu op een scooter zitten.''

Natuurlijk is het handig dat je voor een prikkie heen en weer kan zoeven, maar deelscooters zorgen ook voor meer (elektrisch) motorisch verkeer in binnensteden waar de fiets gangbaar is. Om over parkeerperikelen nog maar te zwijgen.

De gemeente Groningen wil de operators van de deelscooters verantwoordelijk houden voor overlast. Zo kregen slechts 2 van de 3 bedrijven die de elektrische scooters wilden uitrollen in de stad daar een vergunning voor. Dat neemt niet weg dat ook de felgroene GO Scooters nog rondrijden, want de gemeente kan moeilijk verbieden dat ze op privé parkeerplekken gestald worden.

Nieuwkomer Check (witte scooters met een paarse streep) wil met een systeem van beloningen en straffen zorgen dat de scooters in ieder geval netjes geparkeerd worden. Volgens het bedrijf komen er sinds de invoering van het muntensysteem 40% minder klachten binnen over geparkeerde scooters.

De vraag die blijft hangen is of deze deelscooters wel echt een probleem oplossen. De bedrijven zeggen dat de elektrische scooters ervoor zorgen dat minder mensen met de auto naar de binnensteden gaan, maar is dat in het Noorden zo? Vooral jongeren, die eerder op de fiets zaten, lijken erop rond te zoeven.

Nieuws

Meest gelezen

menu