Ben jij bereid meer te betalen om elektrisch te vliegen? Dit is de uitslag van de stelling van de dag

Een elektrisch vliegtuig landt op vliegveld Hoogeveen en wordt daar opgeladen. Luchthaven Eelde verwacht dat elektrisch vliegen een hoge vlucht gaat nemen en wil inspelen op die ontwikkeling. Foto: Marcel Jurian de Jong

Een meerderheid van de deelnemers aan de Stelling van de Dag is niet bereid meer te betalen voor elektrisch vliegen.

‘Ik was, ben en blijf een tegenstander van vliegen’, zo schrijft een deelnemer. ‘Vliegtuigen en schepen die op zware olie varen zijn de meest vervuilende manieren van verplaatsen. Al wordt er elektrisch gevlogen, ook deze manier zal meer belastend zijn voor het milieu dan fiets, elektrische auto en trein! Vliegen is nu nog altijd te goedkoop omdat het niet belast wordt, dat zal met elektrisch vliegen niet anders zijn.’

Een andere tegenstemmer ziet het er überhaupt niet van komen. ‘Laat ze eerst maar eens een commercieel elektriek vliegtuigje in elkaar knutselen. Zolang dat niet het geval is (en voorlopig ziet het er naar uit dat dit ooit het geval zal zijn: energiedichtheid is te laag) is het een academische kwestie.’

En mocht het wel lukken, dan gaat deze deelnemer er zeker niet meer voor betalen, want ‘elektrisch vliegen heeft voor de vliegmaatschappij minder kosten. Meer betalen is dan absurd’.

Elektrisch vliegen is alleen maar ‘ontzettend slecht voor de natuur en voor het milieu’, meent weer een tegenstemmer. ‘De batterijen die nodig zijn voor het gebruik van deze middelen worden vervaardigd met materialen waar complete natuurgebieden mee vernietigd worden. Voor het delven van deze grondstoffen zijn zulke zware machines nodig die zoveel uitstoot hebben dat het geringe gebruik van de batterijen dat niet kan opheffen. Daarbij zijn de zuren die gebruikt worden voor de accu’s slecht tot niet afbreekbaar en zijn de kosten vele malen hoger dan het gewin.’

Voorstemmers vinden het ‘prima om zo een bijdrage te leveren aan duurzaamheid’.

Nieuws

menu