Uitslag Stelling van de dag: Ja, het volgen van een technische opleiding moet veel aantrekkelijker gemaakt worden. 'We zitten nu al te gillen om mensen met handige handjes'

'Niks mis met vieze handen krijgen.' Shutterstock

94 procent van de deelnemers is het eens met de Stelling van de dag: Het volgen van een technische opleiding moet veel aantrekkelijker gemaakt worden. „Er is zoveel leuk werk in de technische wereld.”

Installatietechnici zijn hard nodig om de klimaatplannen van het kabinet te realiseren. Alleen zijn ze er te weinig. Daarom pleit Doekle Terpstra ervoor om te stoppen met ‘pretopleidingen’ en mbo’ers een bonus te geven als ze een techniekopleiding afronden.

Bijna iedereen die reageerde op de Stelling vindt het een erg goed idee dat het volgen van een technische opleiding aantrekkelijker wordt gemaakt. Het zit veel mensen hoog, zo blijkt uit de opvallend uitgebreide reacties. Hieronder een kleine selectie:

„Het ontbreekt overal aan technische opleiding en personeel”, zegt iemand. „Dat is jammer, want er is zoveel leuk werk in de technische wereld.”

„We zitten nu al te gillen om mensen met handige handjes”, zegt iemand anders. „Ze moeten in verhouding ook beter worden betaald.”

‘Goede boterham’

Iemand ander zegt: „Helemaal eens met de stelling, er valt een goede boterham mee te verdienen en het geeft volgens mij meer voldoening dan de meeste mensen denken. Ik heb er wel eens spijt van dat ik in het verleden niet de keuze heb gemaakt om een technische opleiding te gaan volgen.”

„Met een tekort aan technisch personeel, in de breedste zin van het woord, heeft het Nederlandse onderwijs systeem gefaald in wat essentiële opleidingen zijn en wat overtollige opleidingen zijn”, zegt iemand. „De ‘diplomamaatschappij’ waar vanuit Den Haag de nadruk op is gelegd, door Wim Kok onder anderen (helaas), heeft geen verbetering van het onderwijs betekend. Scholen kregen schoolbesturen en extern aangetrokken directies zonder onderwijsachtergrond, maar het liefst uit het bedrijfsleven.

Deze waren en zijn alleen maar prestatiegericht, het zijn prestigieuze fabrieken geworden waar geen oog meer is voor de leerlingen, maar waar het hoogste slagingspercentage de norm is geworden. Geld wordt niet meer besteed aan goede leerkrachten en leermiddelen, de norm is grote nieuwe gebouwen om te kunnen pronken naar ouders die niet meer snappen wat het werkelijke leren en studeren is. Heel veel kinderen en jongvolwassenen verdwalen in de diverse systemen, alles is dwangmatig geworden zonder dat er nog plezier aan leren en studeren beleefd wordt.

Waar er jarenlang voldoende technisch en ambachtelijk opgeleide mensen waren is er nu een overschot aan kantoorpersoneel en ict’ers, de weegschaal is volledig naar de andere kant doorgeslagen, de balans is weg. Nu wordt er geroepen om buitenlanders technisch opgeleiden, ook hier komt een einde aan omdat wereldwijd er een tekort aan technici en ambachtelijk opgeleiden gaat ontstaan. Wat mij betreft komen de oude schooltypen ambachtsschool, landbouwwinterschool, ULO, MULO en HBS onder directe verantwoordelijkheid van het Rijk terug. Duidelijkheid, daar heeft Nederland weer behoefte aan!”

‘Geen poot aan de grond’

Iemand anders zegt: „We zijn allemaal onderdeel van een samenleving. Om die samenleving draaiende te houden is er behoefte aan bepaalde expertises. Als de normale regels van vraag en aanbod verstoord raken, kan het verstandig om, voorzichtig, bij te sturen. Mijn eigen nichtje heeft theaterwetenschappen gestudeerd. Ze kreeg vervolgens geen poot aan de grond in dat vak omdat veel varkens de spoeling wel héél dun maakten (vergezeld van het nepotisme dat de theaterwereld niet vreemd is).

Ze is nu lerares op een middelbare school. Maar ze heeft de facto wel een aantal jaren voor de kat z’n viool gestudeerd. Pretstudies, waar geen droog brood in te verdienen valt en die (relatief) maar weinig bijdragen aan de samenleving, mogen wat mij betreft best wel wat duurder worden ten behoeve van studies waar (op termijn) meer behoefte aan is. De keuze moet vrij blijven, maar je mag, als overheid, best wel een beetje sturen.”

Weer iemand anders pleit ook voor het in ere herstellen van oude opleidingen: „De ambachtsscholen van vroeger moeten weer in het leven worden geroepen. Onze maatschappij van allemaal denkers gaat er vanuit dat iedereen die geboren wordt een studiehoofd heeft, en dat is pertinent niet waar. Er zijn genoeg mensen die een ambacht willen leren en deze mensen heeft de maatschappij ook nodig.

Mensen willen niet met de handen werken, omdat ze de bui al zien hangen: werken tot we doodgaan, met steeds weer een AOW-leeftijdsverhoging. De AOW leeftijd moet gewoon weer naar 65 met een eventuele VUT-leeftijd van 62. Niet zitten ouwehoeren dat dit niet betaalbaar is, die eeuwige studenten zijn zeker niet betaalbaar en ik kan wel aangeven waar onzinnig geld wordt aan uitgegeven.”

‘Mankeert niks aan vieze handen’

Iemand ander zegt: „Wanneer gaan mensen accepteren en begrijpen dat kinderen gelukkiger kunnen zijn om met hoofd en handen te werken dan studeren? De maatschappij loopt al jaren vast door al die gestudeerden! Onzinnige rapporten, onzinnige rechtszaken, onzinnige producten die worden bedacht achter kantoormuren en onzinnige studies om mensen bezig te houden. Mensen die met hun handen en hoofd werken verdienen een evengoed en soms wel een beter bestaan dan al die afgestudeerden waar je niks aan hebt. Ouders en politiek, wakker worden! Vieze handen hebben, daar mankeert niks aan!”

„Natuurlijk ben ik voor een stelling die oproept om jongeren warm te maken voor een technische opleiding”, zegt iemand. „Al decennialang word iedereen maar aangespoord om hoog opgeleid te zijn en daar word een land nou eenmaal armer van dan rijker. We hebben daardoor geen personeel meer voor de echte beroepen en de echte werkzaamheden waar een pand van moet draaien.”

„Veel jonge mensen denken dat het heel slecht betaald en vies werk is, en dat cliché moet uit de wereld geholpen worden”, zegt iemand die zelf jaren lasser en fitter geweest is. „Ik heb altijd goed geld verdiend, en vaak meer dan iemand die achter een bureau zat de hele dag te kijken naar een beeldscherm. En vergeet niet dat veel technische opleidingen tegenwoordig gebruik maken van software. Er gaat ook steeds vaker een iPad mee naar het werk. Mijn tip als je voor de Techniek kiest, zorg dat je meegaat met de ontwikkelingen van het vak en pak alle cursussen en kansen aan om het beste in je vak te zijn. Dat mooie salaris komt dan wel en de bedrijven willen je graag.”

Tot slot zegt iemand: „Het grote voordeel is dat je als ‘technisch’ mbo’er in de nabije toekomst door schaarste een salaris zult gaan verdienen dat niet veel lager ligt vergeleken met dat van een hbo’er. Ik zie dit zelf als een bewijs dat opeenvolgende vo-raden gefaald hebben en allen korte termijn politiek hebben bedreven. Of zoals hier in Groningen, alles opzij voor de studenten aan de RUG en Hanzehogedroomfabriek, wat ten koste is gegaan van mbo-scholieren, want dat was niet sjiek genoeg om je als gemeente mee te profileren. En ja, het zit mij inderdaad hoog.”

Nieuws

menu