Uitslag Stelling van de dag: Meerderheid vindt verlagen maximumsnelheid niet enige manier om N34 veilig te maken. 'Nee hoor, de N34 moet gewoon 4-baans worden'

De N34 vanuit vogelperspectief. Foto: Marc Slagter

71 procent van de deelnemers is het oneens met de Stelling van de dag: Verlagen maximumsnelheid is enige manier om N34 veiliger te maken. ”Als je geen 100 km/u durft te rijden moet je met het openbaar vervoer gaan.”

Verlagen van de maximumsnelheid naar 80 km/u, waar Partij voor de Dieren voor pleit, is zeker niet de enige manier om de N34 veilig te krijgen. „Daarmee verander je het gedrag van mensen niet en blijft het gevaar voor inhalen van auto’s met aanhanger en/of vrachtwagens”, zegt iemand.

Vooral het inhalen zorgt voor onveilige situaties, vinden de meesten: „Fatsoenlijk leren rijden, sociaal rijden, en goed om je heen kijken, dat maakt het veiliger”, zegt iemand. „Minder inhaalmanoeuvres, meer rust!”, zegt iemand anders. „Die groene streep in het midden moeten ze rood maken.”

Gewoon 4-baans

Ook allerlei andere oplossingen worden aangedragen: „Nee hoor”, zegt iemand. „De N34 moet gewoon 4-baans worden. Dat gesukkel met een tweebaansweg met zo’n belangrijke functie.... Veel te gevaarlijk!”

„100 is beter voor de doorstroom”, zegt iemand anders. „Ook gaan mensen minder vaak uit frustratie inhalen bij 100 dan bij 80. Minder inhalen is ook minder uitstoot.”

De eens-stemmers (29 procent) vinden het dan weer ‘belachelijk’ om op een weg zonder vangrails in het midden 100 te rijden. „Ook naar rechts is meestal geen uitwijkmogelijkheid.”

„80 is niet de enige manier, maar wel de manier die het snelt resultaat laat zien”, zegt iemand anders. „Trajectcontrole en middenbermscheiding, net als bij de N50, zijn twee andere probate oplossingen.”’

Meer chillen

Iemand anders vindt dat iedereen wat meer zou moeten chillen: „80 op deze mooie doorgaande weg is hard genoeg vind ik. Geniet en kom tot rust op deze prachtige provinciale weg door Drenthe.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Meningen
menu