Outletcenter creëert mogelijkheden

De gemeenteraad van Assen beslist donderdag over de komst van een Factory Outlet Center. Deze week schrijft Dagblad van het Noorden elke dag over het beladen onderwerp. Vandaag: wat betekent een outlet voor de economie van Assen en omgeving?

Outletcenter creëert mogelijkheden

Outletcenter creëert mogelijkheden

Vooropgesteld: een Factory Outlet Center heeft hoogstwaarschijnlijk een negatieve invloed op de detailhandel in Assen. En op de winkels in de omgeving. Een aantal winkels zal de deuren sluiten. Niet voor niets protesteren veel ondernemers uit de Drentse hoofdstad fel tegen de komst van het FOC.

Netto werkgelegenheid

Maar hoe zit het met andere economische gevolgen van een FOC? ,,Als je alle onderzoeken naast elkaar legt, dan zie je een trend: een FOC levert netto werkgelegenheid op'', zegt Paul Elhorst, hoogleraar regionale economie aan de Rijksuniversiteit Groningen.

,,Hoe een FOC vermarkt wordt is belangrijk''

Die werkgelegenheid kan Drenthe goed gebruiken. De afgelopen tijd kreeg de provincie klap op klap. ,,De rijksoverheid sluit bijvoorbeeld kantoren en Philips in Emmen gaat dicht. Dat proces is nog niet ten einde, maar zo'n FOC kan voor een omslag zorgen'', denkt Elhorst. De investeerders van het outletcomplex denken zelf zo'n driehonderd banen te creëren met een FOC.

Aanzuigende werking

Misschien nog wel belangrijker is dat het FOC zomaar eens een aanzuigende werking kan hebben op andere investeerders. De gemeente wil het gebied bij Assen-Zuid transformeren tot een toeristische, recreatieve zone. Op dit moment telt het gebied natuurlijk het TT Circuit, de TT Hall en het TT Institute. Daarbij heeft het terrein al een eigen afslag van de A28 (en N33) en voldoende parkeergelegenheid. De infrastructuur is klaar voor grote spelers. ,,Je kunt een vliegwieleffect krijgen'', zegt Elhorst. ,,Bij de Amsterdam Arena heeft dat zo gewerkt. Groningen probeert dat ook te doen met de Euroborg, al is dat project minder succesvol.''

Belangrijk is hoe een FOC vermarkt wordt, stelt Peter Verhoef, hoogleraar marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen. ,,Je moet een beleving kunnen bieden.'' Alleen een outlet is eigenlijk al een beetje verouderd. Maar koppel je andere voorzieningen aan zo'n centrum, dan krijg je opeens een dagje uit. ,,Denk aan restaurants, goede parkeervoorzieningen, maar ook bijvoorbeeld een bioscoop of ander entertainment'', somt Verhoef op.

TT-museum of ijscomplex

Voor Assen-Zuid liggen plannen voor een ijscomplex met allerlei voorzieningen, een TT Museum en TT Plaza (centrum van technologische innovatie en groene, duurzame mobiliteit). Daarnaast is het Verkeerspark te koop. Verhoef: ,,Ik kan niet in een glazen bol kijken, maar misschien is dit wel de volgende stap: shoppen en allerlei andere mogelijkheden.'' Je vergroot de markt met een FOC, aldus Verhoef. ,,Maar het gaat wel gedeeltelijk ten koste van de huidige retailers. Je kunt je geld maar één keer uitgeven.''

,,Drenthe heeft geen zee, iets extra bieden kan dan allicht helpen.''

Door faciliteiten te bundelen wordt een FOC interessanter voor toeristen. Economiehoogleraar Elhorst: ,,Stel: een toerist maakt een afweging voor de vakantie. Dan ga je na, wat heb je in Drenthe? Wildlands, musea en misschien straks een FOC? Als je een paar publiekstrekkers naast elkaar hebt, is dat interessant voor een vakantieganger.'' Verhoef deelt die mening. ,,Ik hoor uit de toeristenbranche dat de zee goed loopt, maar de bossen minder. Drenthe heeft geen zee, iets extra bieden kan dan allicht helpen. Of het een beslissend criterium is weet ik niet. Maar zo'n park kan een interessant dagje uit zijn. Ook voor toeristen uit Utrecht en Zuid-Holland. Je creëert mogelijkheden.''

Niet voor niets zijn veel recreatiebedrijven voor de komst van een outlet. Zoals Hotel de Jonge in Assen of Hof van Saksen bij Nooitgedacht. Henriëtte Maas van Hotel de Jonge pleitte tijdens een raadsvergadering al voor samenwerking met de binnenstad door toeristen programma's aan te bieden.

Gezellig

Marketing Drenthe volgt de discussie vanaf de zijlijn. ,,Het maakt mij niet uit of de outlet er wel of niet komt'', zegt directeur Jan Albert Westenbrink. ,,Maar de retail moet zich wel bewust worden van het feit dat de wereld verandert. De ondernemers in deze branche moeten aan de slag.'' Volgens Westenbrink is winkelen steeds meer een beleving. ,,Daar ligt werk voor de binnensteden. Die moeten gezellig zijn.''

Ook Westenbrink ziet de meerwaarde van een FOC in combinatie met andere voorzieningen. ,,Winkelen is een belangrijk onderdeel van vrijetijdsbesteding, ook bij toeristen. Dus als bij het circuit meerdere dingen te doen zijn, is dat een meerwaarde.''

Je kunt deze onderwerpen volgen
PREMIUM
FOC
menu