Aantal winkels loopt terug, maar minder leegstand

Veel winkelgebieden hebben hun positie weten te behouden en zijn aantrekkelijker geworden. Foto: Provincie Groningen
Door online-winkelen en corona is het marktaandeel van lokale en regionale ondernemers aangetast. Het aantal winkels en horecagelegenheden loopt terug. Maar de leegstand van panden is in deze periode met succes teruggedrongen. Veel winkelgebieden hebben hun positie weten te behouden en zijn aantrekkelijker geworden.
Goed voor economie
Dit blijkt allemaal uit een groot consumentenonderzoek en een grondige analyse van de koopgebieden. Het onderzoek is vorig jaar verricht in opdracht van de provincie Groningen. Goed functionerende winkels zijn belangrijk voor de economie en de werkgelegenheid, maar ook voor de leefbaarheid van steden en dorpen.
Minder winkels
Uit de cijfers komt naar voren dat het aantal winkels sinds het vorige vergelijkbare onderzoek in 2017 met 15% is afgenomen. Op 1 januari 2022 waren er 3.252 verkooppunten in de detailhandel, ten opzichte van 3.830 verkooppunten op 1 januari 2017. Het aantal banen in de detailhandel liep met 2,5% terug. Positief is dat ondernemers, de provincie en gemeenten actief op de ontwikkelingen reageren, door plannen voor de winkelcentra te maken en te investeren in het opnieuw ontwikkelen van winkelgebieden. Dit beleid biedt perspectief en werkt al in de praktijk: veel winkelcentra zijn de afgelopen jaren sterker geworden. Voorbeelden zijn het Sontplein in de stad Groningen en het winkelhart van Stadskanaal.
Weinig leegstand
In de afgelopen vijf jaar is de leegstand in de provincie Groningen het hardst gedaald vergeleken met de rest van Nederland: met maar liefst 30%. Veel leegstaande winkels veranderen in woningen en leegkomende panden werden afgebroken. In de stad Groningen maken winkels vooral plaats voor horeca. In tegenstelling tot andere plaatsen in de provincie nam het aantal horecalocaties hier toe, met 93 zaken.
Sfeer
De onderzoekers adviseren de provincie en gemeenten om voorzichtig te zijn met het toestaan van nieuwe locaties voor detailhandel. Voor de komende jaren is het advies om uit te gaan van bestaande, compacte winkelgebieden met een gevarieerde mix aan detailhandel, culturele en maatschappelijke functies. Consumenten waarderen de aantrekkelijke winkelgebieden, het aanbod en de parkeervoorzieningen in de provincie Groningen. Daarbij vinden ze een goede sfeer, goede faciliteiten en goed ondernemerschap belangrijk.