DVHN wil meer lezers bereiken. Nieuwe betaalmuur maakt einde aan onderscheid tussen gratis en betaald

De redactie van DVHN staat 24 uur per dag voor u klaar. Foto: Corné Sparidaens
DVHN is medio februari gestopt met het onderscheid tussen gratis en betaalde artikelen. ,,Tot dan toe was er een harde knip tussen betaald en gratis. Een kort bericht over een auto-ongeluk kon je gratis bij ons lezen en een uitgebreid achtergrondverhaal over de veiligheid van de wegen in Groningen en Drenthe stond achter de betaalmuur’’, legt adjunct-hoofdredacteur Online Alfred Meester uit. ,,Niet-abonnees konden dus alleen met ons kennismaken via de gratis berichten. Al onze onderscheidende, diepgravende verhalen waren afgeschermd door de harde betaalmuur. En dat vinden we zonde.’’
Poreuze betaalmuur
DVHN is overgestapt over naar een zogeheten poreuze betaalmuur. Lezers stuiten niet meteen op de betaalmuur, maar volgens een getrapt systeem. Een klein aantal artikelen is gratis te lezen, daarna is registratie vereist om nog eens een beperkt aantal verhalen te lezen en vervolgens is een abonnement noodzakelijk voor de onbeperkte toegang tot al onze verhalen, video’s en podcasts.
Meester: ,,Wij vinden het belangrijk dat niet-abonnees ook kennis kunnen maken met op onze beste artikelen: onze onderzoeksverhalen, interviews, reconstructies, liveblogs, achtergrondstukken, verdiepende reportages, noem maar op... Lezers kunnen dan werkelijk ontdekken wat DVHN te bieden heeft’’.
Exclusief voor abonnees
Niet alle verhalen zijn ter kennismaking onbeperkt beschikbaar. Een klein aantal verhalen blijft dagelijks exclusief voor abonnees te lezen. ,,Wij laten graag zien wat we journalistiek allemaal in huis hebben, maar bij de echt bijzondere verhalen ligt de prioriteit uiteraard nog steeds bij onze abonnees’’, licht Meester toe.
De enige zichtbare verandering is het verdwijnen van het PREMIUM-label. Dat gaf aan dat het verhaal achter de betaalmuur stond. Het abonnement op alle verhalen op onze website blijft vooropig nog wel PREMIUM heten. Op termijn zal dit veranderen.
Rijkdom van digitaal abonnement
Met de veranderingen hoopt DVHN meer digitale lezers aan zich te kunnen binden. ,,Wij krijgen van nieuwe abonnees vaak te horen dat ze geen weet hadden van de rijkdom van ons digitaal abonnement’‘, zegt Meester. ,,De website en nieuwsapp worden bijna 24/7 geactualiseerd en we maken veel speciale onlineproducties. Denk aan liveblogs, tijdlijnen, interactieve infografieken, video’s, podcasts, kennisquizes, puzzels en ga zo maar door. We zijn trots op onze website en nieuwsapp. Naast de krant verdienen ze een zo groot mogelijk publiek.’’