Gaat Nyck de Vries, de eerste Nederlandse wereldkampioen in de Formule E Max Verstappen achterna?

Nyck de Vries schreef zondag historie: met zijn Formule E-titel is de Friese coureur de eerste Nederlandse wereldkampioen ooit in de autosport. Nog nagenietend van het succes en een feestje erna, is de logische vraag nu: wat gaat dit hem brengen?

De Vries dicht bij Formule 1, maar Formule E blijft hoofddoel

De Vries dicht bij Formule 1, maar Formule E blijft hoofddoel ANP

Het is maandag, the day after . Nyck de Vries lacht. Nee, zegt de 26-jarige coureur uit Uitwellingerga, een kater heeft hij niet. ,,Maar wel een klein beetje hoofdpijn.” Het was een mooi feestje zondagavond in Berlijn. Daar werd hij kampioen in de Formule E, de elektrische tegenhanger van Formule 1. ,,Vervolgens was er een gala, dus we hebben het kampioenschap even goed gevierd met het hele Mercedes-team. Maar om zeven uur ging de wekker, op naar Frankrijk voor de 24 uur van Le Mans.”

Het is het leven zoals hij dat al van jongs af aan leidt: stad, land en de hele wereld afreizen voor de autosport. Dat was al zo in de karting, samen met vader Hendrikjan en zus Seychelle. De beloning voor de passie van het Friese gezin kwam al vroeg in de vorm van diverse kartingtitels. Eenmaal in de formulewagens zat het niet altijd mee. Een F1-toekomst bij McLaren vervloog door verschuivingen in de leiding bij de Britse renstal. Het gevolg: een einde aan zijn tijd als McLaren-junior.

Zonder steun van dat F1-team én zonder sponsormiljoenen, maar op eigen kracht en met later wat financiële steun van enkele Friese bedrijven, bleef De Vries zijn droom van Formule 1 najagen. Met minimale middelen boekte hij bij een nagenoeg failliet GP2-team – voorloper van de Formule 2 – toch succes in 2017. In 2018 eindigde hij na veel pech in de Formule 2 in de eindstand achter onder meer huidig Formule 1-coureurs George Russell en Lando Norris in de titelstrijd. In 2019 was het echter alsnog zover: kampioen in de kweekvijver van Formule 2.

Nadat bleek dat er in de F1 geen stoeltje voor hem zou zijn, was de deur naar de koningsklasse volgens velen dicht. Wie De Vries echter kent, weet dat hij zo niet denkt. De Friese coureur kijkt naar de situatie waarin hij zit en maakt daar vervolgens het beste van. En dat deed hij met de kans die topfabrikant Mercedes hem na zijn F2-titel bood in de Formule E, ondertussen deel uitmakend van de F1-equipe van de Duitsers. Niet als coureur, maar met simulatorwerk en dit jaar ook als reserverijder. Hij mocht vorig jaar namens Mercedes al zijn testdebuut maken in de wagen van zevenvoudige wereldkampioen Lewis Hamilton.

Het team liet toen weten onder de indruk te zijn van de feedback en het rijden van De Vries. Teambaas Toto Wolff zei, na het vastleggen van De Vries, al in 2019 tegen deze krant dat hij voor de Friese coureur nog wel degelijk een kans in de F1 zag. Onlangs uitte Wolff woorden van soortgelijke strekking en sindsdien is De Vries volgens de geruchten een kandidaat voor een plek bij het door Mercedes aangedreven Williams-team.

De Vries zelf bezweert dat het ook voor hem geruchten zijn. Net als een eventuele mogelijkheid bij Aston Martin, waar Britse autosportmedia op speculeren. ,,De Formule 1 is nog steeds een droom, voor elke coureur. Maar wat de toekomst brengt, zal ook voor mij binnenkort vast duidelijk worden.” Een nieuw seizoen in de Formule E is niet uitgesloten. ,,Dat ik nu kampioen ben, wil niet zeggen dat er geen uitdaging meer is. Als je eenmaal hebt gewonnen, wil je ook graag nog een keer winnen.”

De Vries weet als geen ander dat in de autosport niks zeker is, maar ook niks uitgesloten is. Het is een veranderlijke wereld waarin het zeker in de Formule 1 soms draait om politiek, geld en ook wat geluk qua beschikbare stoeltjes. Maar dat Nicholas Latifi (De Vries versloeg hem in de F2-titelstrijd) en Nikita Mazepin (De Vries overklaste hem in 2019 als teamgenoot) inmiddels wél F1 rijden dankzij vele sponsormiljoenen, betekent dat De Vries sowieso niet zou misstaan in de koningsklasse.

Of het zover komt, is afwachten. Eerst Le Mans. En bij De Vries het inmiddels ingedaalde besef dat hij de eerste Nederlandse wereldkampioen in de autosport is. Die status had het F2-kampioenschap namelijk in 2019 niet binnen de internationale racerij. ,,In ons tweede seizoen zijn we kampioen: Mercedes als team en ik al rijder”, keek De Vries, rijdend door Frankrijk, nog eenmaal terug naar zondag. ,,Ik ben echt heel dankbaar voor deze titel.”


Je kunt deze onderwerpen volgen
Sport
menu