Herstel Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek gaat jaar duren. Volledige fundering wordt vernieuwd

De Prinses Margriettunnel A7 tussen Joure en Sneek. Foto: Catrinus van der Veen
Er komen 1450 nieuwe zogeheten trekpalen onder de tunnel, in de grond. Zo blijft de bak op zijn plek. Ook de tunnelwanden krijgen een stevigere verankering. Van meerdere tunneldelen zijn trekankers kapotgegaan, waardoor het asfalt in de Prinses Margriettunnel in december plotseling omhoog kwam.
De snelweg was vervolgens acht weken afgesloten. Sinds februari is in beide richtingen één rijstrook beschikbaar. Dat blijft het komende jaar zo: op 15 juni begint het herstel. Eventuele afsluitingen vinden ’s nachts en in de weekenden plaats.
Innovatief
De bevestiging van de nieuwe trekpalen vindt op innovatieve wijze plaats. Boren gebeurt tegen de waterdruk in, zonder het grondwater weg te hoeven pompen. Een speciale constructie voorkomt dat de tunnel volloopt. De risico’s op eventuele beschadiging van omliggende bebouwing is volgens Rijkswaterstaat minimaal door deze aanpak.