Herstel Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek gaat jaar duren. Volledige fundering wordt vernieuwd

De Prinses Margriettunnel  A7 tussen Joure en Sneek.

De Prinses Margriettunnel A7 tussen Joure en Sneek. Foto: Catrinus van der Veen

De reparatiewerkzaamheden aan het aquaduct in de A7 tussen Sneek en Joure nemen een jaar in beslag. De hele fundering wordt vernieuwd.

Er komen 1450 nieuwe zogeheten trekpalen onder de tunnel, in de grond. Zo blijft de bak op zijn plek. Ook de tunnelwanden krijgen een stevigere verankering. Van meerdere tunneldelen zijn trekankers kapotgegaan, waardoor het asfalt in de Prinses Margriettunnel in december plotseling omhoog kwam.

De snelweg was vervolgens acht weken afgesloten. Sinds februari is in beide richtingen één rijstrook beschikbaar. Dat blijft het komende jaar zo: op 15 juni begint het herstel. Eventuele afsluitingen vinden ’s nachts en in de weekenden plaats.

Innovatief

De bevestiging van de nieuwe trekpalen vindt op innovatieve wijze plaats. Boren gebeurt tegen de waterdruk in, zonder het grondwater weg te hoeven pompen. Een speciale constructie voorkomt dat de tunnel volloopt. De risico’s op eventuele beschadiging van omliggende bebouwing is volgens Rijkswaterstaat minimaal door deze aanpak.