Speciaal in het kader van de boekenweek in Volta in Beilen: de literaire pop-up kamer

De 'literaire pop-up kamer' in Volta. Eigen foto
De sectie Nederlands gebruikte de ruimte afgelopen week om in drietallen in gesprek te gaan over boeken. Centraal stond de vraag: wat is voor jou de waarde van lezen? Docent Nederlands Matijs Lips: ,,Deze nieuwe vorm heeft niet alleen als doel te meten hoe de leerling de boeken heeft gelezen, maar ook de dialoog aan te gaan over lezen en de waarde ervan.”
Lezen bevorderen
Het mondeling heeft als functie het lezen te bevorderen. Ook na het gesprek. Lips: ,,Het mondeling is een examenonderdeel waar we normaal spreken over de boeken die we hebben gelezen. Andere jaren was dit erg statisch en ging het voornamelijk over de boeken, maar nu wordt er ook ingestoken op wie de leerling is als lezer, en hoe die tot de lezer is geworden wie hij nu is. Het idee erachter is dat naar schoolgaan niet alleen moet draaien om meten (toetsen) maar ook om met elkaar het gesprek te voeren, met hopelijk als doel dat het gesprek ook weer leidt tot leesplezier.”